Românii au plătit mai mult, dar au cumpărat mai puțin de Paște, față de anul trecut. Măcelăriile, cea mai mare creștere
Masa de Paşte de anul acesta a fost mai costisitoare, chiar dacă a fost mai puţin încărcată, prin comparaţie cu mesele din anii trecuţi.
Deși oamenii au cheltuit şi de două ori mai mult în brutării, măcelării, pieţe şi băcănii, potrivit unui prim bilanț făcut de o companie de plăți cu cardul, producătorii și comercianții se plâng că au vândut sub ce erau ei obişnuiţi.
Românii au lăsat peste 152 de milioane de lei numai în supermarketuri. Cu 36% mai mult faţă de Paștele trecut. Cu toate acestea, oamenii nu au mai plecat acasă cu plasele pline ochi. Cei din industrie spun că vânzările au fost mai mici la mai toate categoriile.
Explicația ține în special de scumpirea produselor. Oamenii au cumpărat cantități mai mici, dar cu bani mai mulți. Au ieșit în pierdere cel mai mult cei care și-au făcut cumpărăturile la magazinele de proximitate ori în piețe, târguri de specialitate. Cei care au plătit cu cardul, de exemplu, au lăsat de două ori mai mulți bani la acești comercianți față de Paștele trecut.
Măcelăriile au înregistrat cele mai mari creșteri şi au încasat peste 3,6 milioane de lei. Mai mult decât dublu prin comparaţie cu 2022. Explicabil. Oamenii au dat cam 10 lei în plus pe kilogramul de miel.
Ionuț Cioranu: „A fost tare slab cu vânzările, am sacrificat mai puţini miei. Pe restul îi ducem la export, unde piața e mai serioasă.”
N-am mai luat fără măsură nici cozonaci, checuri, prăjituri ori pască. În felul acesta, nici n-am mai aruncat ca până acum.
Viorel Marin, președintele Asociaţiei Naţionale a Industriilor de Morărit şi Panificaţie: „Pe zona producătorilor, brutarilor individuali, care vând efectiv pe plan local, vânzările au mers mai slab decât anul trecut. Unii ne-au spus că au avut o scădere cu 25%, alții au mers până la 40%. Bani mai puțini, cumpărături mai mici.”
De sărbători am lăsat cu 50 la sută peste anul trecut, inclusiv în saloanele de înfrumusețare.
Cătălin Moise, managerul Global Payments România: „De Paște, românii au cheltuit undeva la 7,5 milioane de lei la unitățile de cazare, reprezentând o creștere de 21% față de anul trecut. Deci undeva la 1,3 milioane de lei mai mult.”
Cu atâtea scumpiri, oamenii au fost nevoiți totuși să taie de undeva. "Sacrificate" au fost jucăriile de iepuraș.
Creșterea plăților electronice a fost influențată și de cardurile sociale pe care le-au primit mai bine de două milioane de români ca să își ia alimente și care au fost încărcate fix înainte de Paște.