Românii au început să se uite mai mult la alimentele reduse și au devenit mai atenți la ce cumpără
În ultima vreme românii au devenit mai atenţi la ce alimente cumpăra şi mai ales în ce cantitate. Aşa că tot mai mulţi se uită după reduceri în special la fructe şi legume.
Şi pentru că cererea a crescut, magazinele, platformele online, dar şi restaurantele, îşi dezvoltă această categorie de produse. În felul acesta reducem şi risipa alimentară, capitol la care suntem fruntaşi.
Suntem în depozitul unui magazin online din Capitală. Este un dute-vino continuu - curierii împachetează sute de comenzi. În prima parte a zilei, marfa vândută la promoție are cel mai mare succes. Legumele, fructele sunt primele căutate, apoi produse lactatele, carnea şi dulciurile.
Andrei Popescu, manager general al unui supermarket online: "Am lansat recent secţiunea prin care produsele aflate în pragul termenului de valabilitate, dar încă proaspete, primesc un discount atractiv şi vedem cum una din 5 comenzi conţine un produs din secţiunea aceasta”.
În acest depozit al unui magazin online din Bucureşti, sunt scoase la margine de raft, sau sunt puse pe rafturi separate, produsele care apar în aplicaţia mobilă ca fiind la reducere. Şi pentru că cererea este mare şi stocul se epuizează rapid. Aceste rafturi, de exemplu, erau pline de dimineaţă. Acum este ora 11:00 şi aproape jumătate dintre aceste produse la ofertă au fost deja comandate.
Dar la fel de rapid se epuizează şi produsele reduse, care sunt aproape de data expirare, din magazinele fizice. Chiar şi unele covrigării, la final de program taie din preţuri pentru a evita risipa.
Adrian Dan, sociolog, Universitatea din București: "Se poate permanentiza pentru o categorie din ce în ce mai mare într-un comportament şi nu e neapărat nimic rău în asta. În celalalte țări occidentare, acest lucru se întâmplă de mulţi ani. Pe de o parte reprezintă o economie la bugetul personal, pe de altă parte, consumarea unor produse perisabile, care altfel ar ajunge la groapa de gunoi”.
În acelati timp, şi hipermaketurile au dezvoltat raionul de produse vândute aproape de termenul de expirare. Inclusiv platformele de livrări promovează în paginile principale secţiuni cu oferte de la restaurante. Iar acum, cele mai multe, au făcut inclusiv abonamente de livrare cu gratuitate la transport.
Iustinian Belghir, manager general al unei platforme de livrări: "Dacă eşti un consumator care comandă de 2-3 ori pe lună deja, asta înseamnă că deja ţi-ai acoperit taxele de livrare şi următoarele taxe de livrare pentru tine sunt gratuite la 20% din restaurante”.
Aceste aplicaţii nu mai înregistrează însă o creştere atât de alertă în comenzi - cum se întâmplă în pandemie - şi asta pentru că oamenii au început să iasă din nou la restaurante. Şi aici, patronii au observat o schimbare de comportament.
Daniel Mischie, managerul unui lanţ de restaurante: "În restaurante se constată o mutare a clienţilor din zona de cantitate în zona de calitate şi astăzi clienţii acceptă mai mult să aibă un produs de calitate, sunt mai îndreptaţi către locaţii care să le ofere o experienţă mult mai bune”.
Din păcate anual încă aruncăm la gunoi 2,5 milioane de tone de mâncare. Asta înseamnă aproape 5.000 de lei pe an irosiți, în medie, de persoană.