Ce le spune operatorilor românul care sună de 62 de ori pe zi la 112. Oamenii sună la urgențe ca să cânte ori să ceară pizza
Un ieșean are un record rușinos: a sunat la 112 de 15.000 de ori în ultimele opt luni. În medie, a vorbit zilnic de aproape 60 de ori la telefon cu operatorii pe care i-a și înjurat.
În total, apelanții abuzivi au irosit peste 50.000 de minute din timpul prețios în care poate că alte persoane chiar aveau nevoie de ajutor.
Cel puțin 2,7 milioane de persoane au format, de la începutului anului, numărul de urgență fără să aibă o problemă reală. Peste jumătate dintre cei care au sunat la 112 au spus că au făcut asta din greșeală, dar unii i-au jignit pe operatori ori, pur și simplu, au tăcut.
Trei sferturi dintre cei care sună abuziv la 112 sunt adulți, arată statisticile STS.
Ana, operator 112: „Sunt persoane care sună și ne cântă, sunt persoane care cer pizza sau vor taxi. Ne întreabă anumite lucruri din matematică, din geografie, din istorie și așa mai departe”.
Apelurile de urgență trebuie să-i aștepte pe farsori și pe cei care sună din greșeală
Din ianuarie până acum, oameni recalcitranți sau puși pe glume au vorbit aproape 900 de ore cu dispecerii de la 112. În tot acest timp, o parte dintre operatori au fost blocați în conversație și nu au putut prelua alte apeluri cu adevărat importante.
Un bărbat din Iași a sunat în ultimele opt luni la 112 de peste 15.000 de ori. Asta înseamnă o medie zilnică de 62 de apeluri. Bărbatul a folosit o cartelă prepaid și de fiecare dată când i s-a răspuns la telefon fie a făcut glume, fie i-a jignit pe operatorii din dispecerat. O altă persoană, din Mureș a sunat de pe același număr de cel puțin 7.000 de ori de la începutul anului. În Botoșani, un singur număr de telefon a apelat serviciul de urgență de 5.000 de ori.
Cătălin Chircă, purtătorul de cuvânt al STS: „Și anul trecut ne-am confruntat cu o altă persoană din județul Argeș care ne-a sunat tot de aproape 20.000 de ori în 12 luni. Alte persoane care consideră că se confruntă cu o situație care este urgentă pentru ei, și vă dau exemplu o persoană care rămâne fără electricitate în locuință, însă nu este de competența 112”.
Astfel de glume și apeluri abuzive sunt sancționate conform legii cu 2.000 de lei. Iar alertele false la 112, în urma cărora echipajele de intervenție se deplasează în teren, dar nu găsesc nimic la fața locului, sunt pedepsite cu o amendă de 4.000 de lei. Dacă fapta se repetă, în decurs de un an, sancțiunea crește la 8.000 de lei.
Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Poliției Române: „Vorbim de aproape un apel din două care reprezintă nonurgențe, iar în 35.000 de cazuri, polițiștii s-au deplasat la fața locului și au aplicat sancțiuni contravenționale. Persoanele au sunat să solicite date cu privire la dosarele sau petițiile pe care le au în lucru, au solicitat programul de la anumite instituții sau modalitatea prin care pot depune documente”.
Un alt procent îl reprezintă așa numitele „pocket dials” adică sunatul neintenționat, din buzunar.