România vrea autostrăzi, dar nu are bitum să le construiască. Cum s-a ajuns aici

×
Codul embed a fost copiat

Un paradox mioritic. Trăim într-o țară în care nevoia de șosele este mare, dar, în același timp, bitumul românesc, un material de care nu te poți lipsi când asfaltezi, este extrem de rar.

 

Am ajuns să avem, din sursă internă, doar 20 % din necesarul de bitum, arată o analiză recentă. Restul se importă.

Pe șantierul autostrăzii care va lega Sibiul de Pitești va fi folosit bitum abia la vară. Dar constructorii își fac deja planuri.

Pentru primii 13 kilometri au nevoie de aproape 10.000 de tone. Vor comanda toată cantitatea din străinătate.

Citește și
autostrada
Ministerul Transporturilor: Până la finele anului vom avea în lucru peste 250 km de autostrăzi şi drumuri expres

Inginer: "La lucrările de anvergură nu prea se folosește bitumul românesc. Nu reușesc să țină un ritm susținut și o producție constantă".

În România mai există doar un producător de bitum artificial - la Ploiești. Iar bitum natural se exploatează numai în Bihor.

Producția totală anuală nu depășește însă 120.000 de tone, arată o analiză a publicației Curs de Guvernare.

Constructorii români de drumuri se plâng de faptul că sunt nevoiți să importe acest material, al cărui preț fluctuează. Iar costurile estimate la preluarea unor lucrări se modifică.

Vlad Vameșu, președintele Asociației Române a Constructorilor de Autostrăzi: "Vă dați seama că e foarte greu să previzionezi prețul bitumului, el fiind, repet, o componentă extrem de importantă în prețul asfaltului și atunci el făcând de multe ori diferența între pierdere și câștig".

Planul de relansare economică a României, întocmit de Executiv, prevede că în următorii 10 ani se vor construi 3.000 de kilometri de autostradă și drumuri expres. În aceste condiții, necesarul de bitum va crește.

Potrivit specialiștilor, într-un kilometru de autostradă intră aproximativ 5-600 de tone de bitum.

Dacă e să facem un calcul pentru cei 3.000 de kilometri de autostradă promiși în următorii 10 ani de autorități, cantitatea necesară ar fi de aproape 2 milioane de tone de bitum.

Această firmă importă bitum din Germania și Șerbia, pe care îl depozitează în apropiere de Brașov.

Îl vinde apoi constructorilor de șosele, iar cererea este tot mai mare.

Iulian Guțu, manager de vânzări: ”Noi personal avem în plan triplarea capacității de stocare. Există momente în care cererea este foarte mare și atunci și în depozite există un efort de a încărca foarte mult bitum, există un necesar de cisterne crescut".

 

Valoarea bitumului importat s-a dublat

 

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în ultimii doi ani, valoarea totală a bitumului și a produselor pe bază de bitum importate de România s-a dublat - de la 129 de milioane de euro în 2017, la 260 de milioane de euro în 2019.

Iar principalii furnizori sunt din țări aflate în Europa Centrală și de Est.

Valoare bitum și produse pe bază din bitum importate (Institutul Național de Statistică):

2017 - 129 milioane de euro
2019 - 260 milioane de euro

Principalele țări de import (Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi):

Serbia
Polonia
Bulgaria
Belarus
Austria
Ungaria

 

Citește și...
Ludovic Orban: Ne-am angajat să construim aproape 3.000 de km de autostrăzi şi drumuri expres
Ludovic Orban: Ne-am angajat să construim aproape 3.000 de km de autostrăzi şi drumuri expres

Premierul Ludovic Orban a declarat sâmbătă că Guvernul, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), s-a angajat să construiască 3.000 de kilometri de autostradă şi drumuri expres.

Ministerul Transporturilor: Până la finele anului vom avea în lucru peste 250 km de autostrăzi şi drumuri expres
Ministerul Transporturilor: Până la finele anului vom avea în lucru peste 250 km de autostrăzi şi drumuri expres

În România se lucrează în acest moment pe 170 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, iar Ministerul Transporturilor şi-a propus ca până la finele anului să aibă şantiere pe 250 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, a anunţat ministrul Bode.

România are doar 866 de km de autostradă. 31% din drumuri sunt pietruite sau de pământ
România are doar 866 de km de autostradă. 31% din drumuri sunt pietruite sau de pământ

România avea, anul trecut, numai 866 de kilometri (km) de autostrăzi, reprezentând 4,8% din totalul drumurilor naţionale şi 26.860 de kilometri de drumuri pietruite şi de pământ, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate vineri.

Recomandări
Ce a scos la iveală o avarie produsă la o conductă națională prin care se transportă păcură
Ce a scos la iveală o avarie produsă la o conductă națională prin care se transportă păcură

O avarie produsă la o conductă națională prin care se transportă păcură în depozitele „Oil Terminal” din Constanța a scos la iveală un lung și scandalos șir de nereguli.

Autoritățile din Bistrița au un nou plan pentru pârtia Cocoș, unde zăpada abia se depune - o instalație de sanie pe șine
Autoritățile din Bistrița au un nou plan pentru pârtia Cocoș, unde zăpada abia se depune - o instalație de sanie pe șine

După ce au îndatorat orașul cu 5,5 milioane euro ca să amenajeze o pârtie pe un deal mic, pe care s-a schiat puțin spre deloc în ultimii cinci ani, autoritățile locale din Bistrița insistă că locul are totuși potențial să atragă zeci de mii de turiști.

Maia Sandu mulțumește României: „Ne-a fost alături ori de câte ori a fost nevoie”
Maia Sandu mulțumește României: „Ne-a fost alături ori de câte ori a fost nevoie”

Preşedinta Maia Sandu a mulţumit României pentru sprijinul consecvent acordat Republicii Moldova, în cadrul unei întâlniri, joi, cu ambasadorul român Cristian-Leon Ţurcanu, transmite Radio Chişinău.