România vrea autostrăzi, dar nu are bitum să le construiască. Cum s-a ajuns aici
Un paradox mioritic. Trăim într-o țară în care nevoia de șosele este mare, dar, în același timp, bitumul românesc, un material de care nu te poți lipsi când asfaltezi, este extrem de rar.
Am ajuns să avem, din sursă internă, doar 20 % din necesarul de bitum, arată o analiză recentă. Restul se importă.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pe șantierul autostrăzii care va lega Sibiul de Pitești va fi folosit bitum abia la vară. Dar constructorii își fac deja planuri.
Pentru primii 13 kilometri au nevoie de aproape 10.000 de tone. Vor comanda toată cantitatea din străinătate.
Inginer: "La lucrările de anvergură nu prea se folosește bitumul românesc. Nu reușesc să țină un ritm susținut și o producție constantă".
În România mai există doar un producător de bitum artificial - la Ploiești. Iar bitum natural se exploatează numai în Bihor.
Producția totală anuală nu depășește însă 120.000 de tone, arată o analiză a publicației Curs de Guvernare.
Constructorii români de drumuri se plâng de faptul că sunt nevoiți să importe acest material, al cărui preț fluctuează. Iar costurile estimate la preluarea unor lucrări se modifică.
Vlad Vameșu, președintele Asociației Române a Constructorilor de Autostrăzi: "Vă dați seama că e foarte greu să previzionezi prețul bitumului, el fiind, repet, o componentă extrem de importantă în prețul asfaltului și atunci el făcând de multe ori diferența între pierdere și câștig".
Planul de relansare economică a României, întocmit de Executiv, prevede că în următorii 10 ani se vor construi 3.000 de kilometri de autostradă și drumuri expres. În aceste condiții, necesarul de bitum va crește.
Potrivit specialiștilor, într-un kilometru de autostradă intră aproximativ 5-600 de tone de bitum.
Dacă e să facem un calcul pentru cei 3.000 de kilometri de autostradă promiși în următorii 10 ani de autorități, cantitatea necesară ar fi de aproape 2 milioane de tone de bitum.
Această firmă importă bitum din Germania și Șerbia, pe care îl depozitează în apropiere de Brașov.
Îl vinde apoi constructorilor de șosele, iar cererea este tot mai mare.
Iulian Guțu, manager de vânzări: ”Noi personal avem în plan triplarea capacității de stocare. Există momente în care cererea este foarte mare și atunci și în depozite există un efort de a încărca foarte mult bitum, există un necesar de cisterne crescut".
Valoarea bitumului importat s-a dublat
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în ultimii doi ani, valoarea totală a bitumului și a produselor pe bază de bitum importate de România s-a dublat - de la 129 de milioane de euro în 2017, la 260 de milioane de euro în 2019.
Iar principalii furnizori sunt din țări aflate în Europa Centrală și de Est.
Valoare bitum și produse pe bază din bitum importate (Institutul Național de Statistică):
2017 - 129 milioane de euro
2019 - 260 milioane de euro
Principalele țări de import (Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi):
Serbia
Polonia
Bulgaria
Belarus
Austria
Ungaria