România face față cu greu transporturilor uriașe de cereale din Ucraina. Coadă de camioane kilometrică în Constanța
Producțiile record de cereale de anul trecut au propulsat România pe primele locuri în topul principalilor exportatori ai Uniunii Europene.
În ultimul an, am trimis peste granițe aproape 12 milioane și jumătate de tone de grâu, porumb și orz, potrivit datelor Comisiei Europene. Pe de altă parte, în continuare, în Portul Constanța ajung sute de mii de tone de grâne și din Ucraina care, după ce sunt încărcate în nave, sunt trimise spre alte țări.
Joi, zona din apropierea Portului Constanța a fost sufocată de TIR-uri pline cu cereale. Marfa ar trebui să ajungă în silozurile din port iar apoi să fie încărcată pe nave și trimisă mai departe în lume. Doar că silozurile noastre, prea puține și prea mici, nu fac față fluxului. A fost dusă în larg inclusiv o navă specială care preia direct o parte din cerealele care vin din Ucraina, ca să nu mai fie depozitate la mal.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Cu ajutorul unei dane sunt încărcate aproape 32.000 de tone de cereale în largul Mării Negre. După ce se vor finaliza operațiunile, nava din Ucraina va pleca spre destinație.
Gabriel Țechere, directorul unei companii de servicii logistice: „Toată logistică, începând din Reni, Izmail, și până la încărcarea pe nave, este numai pe apă. Se evită descărcarea mărfii în silozuri și acostarea navelor maritime la dane. Ceea ce face acest proiect extrem de complex.”
Cezar Gheorghe, consultant pe piața agricolă: „Acum cu adevărat, în timpul acestui război, se vede clar importanța portului Constanța. Și o subliniez și în termeni logistici pentru că din Constanța, dacă vrei să accesezi Canalul Suez, ești cel mai aproape din punct de vedere al costurilor. Odată ce ai trecut de Canalul Suez, se deschide lumea în fața ta.”
Pe de altă parte, în ultimul an, și România a jucat un rol extrem de important pe piața de cereale. Potrivit datelor Comisiei Europene, țara noastră este în topul principalilor exportatori ai uniunii de grâu, porumb și orz.
România conduce detașat topul exporturilor la porumb, cu 4,3 milioane de tone trimise în alte țări. De aproape 7 ori mai mult decât Bulgaria, următoarea clasată. Și grâu am exportat semnificativ: 6,4 milioane de tone.. Suntem și în topul principalilor exportatori de orz, cu 1,7 milioane de tone trimise peste graniță în ultimul an.
Anul trecut fermierii au recoltat cantități record de cereale, cu mult peste nevoile de consum. Scenariul nu se va repeta însă și în acest sezon.
Cătălin Vătămănescu, agricultor: „Sezonul acesta care tocmai s-a încheiat… noi avem o diminuare a cantității, o medie la hectar, cu 10%. Cantitățile vor rămâne pe depozitare și vom începe să le vindem începând cu luna noiembrie, decembrie, ianuarie. Nu știe nimeni care va fi cel mai bun preț și tocmai de ăia noi vindem și înainte de recoltat, și în timpul recoltatului, și după recoltat.”
De altfel, în toată Europa a scăzut producția de cereale, în principal din cauza secetei.