România ajută Ucraina să exporte cerealele blocate. Stocurile se ridică la 7,5 miliarde de dolari
Ucraina a început să exporte cerealele blocate în România. În urma discuțiilor dintre cele două țări au fost stabilite mai multe trasee, dar deocamdată singurul funcțional este cel cu barjele din canalul Dunăre Marea Neagră spre portul Constanța.
Pentru calea ferată este nevoie de lucrări pe partea românească. Între timp, piața internațională a cerealelor s-a stabilizat.
Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori din lume de cereale şi uleiuri vegetale, pierde 1,5 miliarde de dolari pe lună pentru că nu poate să exporte produsele agricole, având blocate principalele porturi maritime.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Ministrul ucrainean al Agriculturii a anunțat că stocurile de cereale pentru export se ridică la 7,5 miliarde de dolari. Tone de cereale au început să vină prin România spre Europa.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Deja avem barje care se încarcă de la Reni de exemplu și ajung în portul Constanța. Fluxurile încep să funcționeze. E vorba de punerea la dispoziție a tuturor capacităților de transport care pot fi folosite de import și export către și dinspre Ucraina în așa fel încât să putem ajuta țara aflată în conflict la exportul de grâu și floarea soarelui, ulei și așa mai departe, prin porturile românești, vorbim și de portul Constanța, în principal, și de portul Galați.”
Barjele încărcate la Reni, aproape de portul moldovenesc Giurgiulești, coboară pe Dunăre, până spre canalul Dunăre - Marea Neagră, până în portul Constanța. Este și cea mai ieftină variantă de transport.
Un alt traseu ce urmează să fie folosit, dar la care încă se lucrează este cel feroviar.
Ucraina și Republica Moldova au căi ferate cu ecartament larg, diferite de cele din Europa. Singurele intrări în România pe astfel de ecartamente sunt în Nord, apoi în zona Moldovei fie pe la Iași sau Galaţi.
Mai există și varianta transportului terestru cea mai costisitoare din cauza carburantului.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Vor fi intervenții la partea feroviară în așa fel încât linia de larg ecartament pe model ucrainean care ajunge la portul Galați să fie pusă în funcțiune cât se poate de repede pentru a asigura legătură directă feroviară între portul Galați și Ucraina. Tot ce înseamnă feroviar, inclusiv CFR Marfă lucrează să mai repare să pună la dispoziție o parte din vagoanele pe care le avem în triaje și vagoanele din portul Constanța.”
Vasile Dîncu, Ministrul Apărării: „Beneficiile sunt și pentru România, odată că avem acces și noi la o piață, noi nu avem probleme, pentru că și noi suntem exportatori de cereale, dar sigur câştiga portul Constanța.”
Ministerul Agriculturii din Ucraina a anunţat că, în ciuda războiului, fermierii au reuşit să însămânţeze până acum aproximativ 400.000 de hectare cu diverse culturi de primăvară, cu zece la sută mai mult decât în perioada similară din 2021.