Romania a cheltuit zeci de milioane de lei de la bugetul de stat ca sa nu mai moara oameni pe drumuri, desi aveam banii UE

×
Codul embed a fost copiat

DRUMUL INCOMPETENTEI, episodul 2. Pentru ca n-au fost in stare sa cheltuiasca banii europeni, cei de la Compania de Drumuri au ajuns sa dea pana la urma zeci de milioane de lei de la bugetul de stat ca sa nu mai moara oameni pe drumuri.

A fost insa nevoie ca o femeie sa moara nevinovata pentru ca drumarii sa renunte la bordurile dintre sensuri si sa le inlocuiasca cu parapeti metalici si de beton.

Asta desi in Ministerul Transportuilor, cu 4 luni inainte de accidentul de la Baneasa, ajunsese o adresa scrisa prin care oficialii erau atentionati ca mor oameni din cauza bordurilor.

SEPTEMBRIE 2015. Un tanar de 26 de ani intra intentionat pe contrasens si izbeste din plin alta masina in care erau 5 persoane printre care un copil de 15 ani si tanara de 19 ani.

Soferul vinovat a vrut sa se sinucida si a luat cu el alte 5 suflete.

Citește și
euro
Investitorii straini incep sa plece din Romania. Compania care lasa pe drumuri sute de angajati si se muta in Rep. Moldova

Este momentul in care Compania de drumuri decide sa cumpere separatoare de sens si sa separe sensurile.

Pentru ca proiectele din fonduri europene au batut pasul pe loc , Compania de Drumuri a cheltuit bani publici pentru a face DN1 mai sigur. Bruxelles-ul ne-a pus la dispozitie pentru lucrari de siguranta pe DN1 85 de milioane de euro, din care am absorbit unul singur.

Asa ca am ajuns sa dam 52 de milioane din banii statului ca sa cumparam separatoare de beton, iar oamenii sa nu mai moara cu zile.

A fost nevoie insa ca alta tanara nevinovata sa moara, ucisa de un sofer inconstient, pentru ca autoritatile sa intervina si la Baneasa.

Un sofer care venea dinspre Ploiesti nu a mai putut controla masina din cauza vitezei. Vehiculul a muscat din bordura care despartea sensurile, a ajuns pe contrasens si a lovit frontal o masina care venea dinspre Bucuresti. Inauntru se aflau o mama si fetita ei. Doar cea mica a scapat cu viata.

Se intampla pe 13 mai 2016. Cu patru luni inainte, pe 16 februarie, Petre Toba, ministru de Interne de la acea vreme ii scria personal Ministrului Trasnporturilor sa "inlocuiasca bordura din beton, IN REGIM DE URGENTA, cu parapeti din BETON, pentru a impiedica trecerea autovehiculelor de pe un sens de circulatia pe celalalt.

De atfel, intre 2010 si 2016, Politia a trimis 12 solicitari catre Compania de Drumuri prin care cerea inlocuirea bordurilor, din cauza numarului mare de accidente.

In martie 2016, CNADNR a raspuns cererii ministrului Toba: "Montarea parapetilor din beton este foarte dificila din cauza denivelarilor". Compania de Drumuri sustinea, la acea data, ca are de gand sa aduca parapeti cu cablu elastic. Nici pana in ziua de azi acestia nu au fost montati.

In schimb, la doua saptamani dupa accidentul in care a murit tanara nevinovata, CNADNR a montat parapet metalici si din beton. Solutie despre care Compania de Drumuri spune, cu 4 luni inainte, ca e prea scumpa si greu de montat. Institutia se afla sub conducerea lui Catalin Hmomor, care nu a vrut sa comenteze pe marginea subiectului

Intr-un raspuns mai amplu, Compania de Drumuri spune ca avea in derulare inca din febrarie o licitatie pentru separatoare de beton. Asta desi in martie spunea ca nu pot fi montate din cauza denivelarilor. Drumarii sustin ca nu bordurile erau de vina pentru accidente, ci soferii indisciplinati care mergeau cu viteza.

Tanara mama care si-a pierdut viata circula pe banda sa cand o masina a izibit-o de pe contrasens. Ambele filmulete sunt de pe drumul national 1. Iata ce se intampla cu 2 masini iesite de sub control, una pe o portiune cu borduri, alta pe o bucata de drum cu parapeti din beton. Cea care se izbeste de parapet ramane pe sensul sau de circulatie. Cealalta pierde controlul, sare peste bordursa si intra pe contrasens.

Ne intoarcem la accidentul din Barcanesti de pe 21 martie. Si pentru acele segment compania de drumuri a primit solicitari sa monteze separatoare de de sensuri din partea Asociatiei Romania Fara Gropi.

Lucrurile se misca greu. Drumarii au ajuns cu lucrarile d-abia in Tancabesti. Acolo parapetii temporari din plastic sunt inlocuiti de-abia acum cu unii din beton. Ce poti sa mai zici cand, la o lucrare pentru imbunatatirea sigurantei in trafic, muncitorii isi pun propriile vieti in pericol, impingand parapetii de plastic printre masini. Totul sub privirea sefului.

La ora 4, muncitorii au plecat. N-au curatat mijlocul drumului. Sub parapeti s-a adunat mizerie si pietris, asa ca linia continua e acoperita si este ca si cum soferii merg prin Tancabesti fara sa aiba linie continua intre sensuri.

Siguranta pe un Drum National nu tine doar de masurile de calmare a traficului. Sunt importante starea drumului si calitatea marcajelor. Am dat o fuga si in Ungaria sa vedem la vecini cum arata un Drum European.

Ne intoarcem la curba periculoasa din judetul Bihor, unde asfaltul a inceput sa o ia la vale. Testam reactia sefilor din Compania de Drumuri.

O curba in panta, cu asfalt denivelat, drum inclinat si marcaje sterse. Noaptea, soferii pot fi surprinsi de aceste denivelari. Reflexele ii determina sa traga de volan, iar sansele sa ajunga pe contrasens si sa provoace un accident cresc. A doua zi, ii sesizam problema sefului regionalei de drumuri Cluj.

Brusc, isi aduce aminte dupa ce vede imaginile. Un alt coleg recunoaste ca problema exista de ani de zile. Sefii companiei stiu si ca este nevoie de o interventie la peste sase metri adancime pentru a stabiliza drumul.

Le explicam ca un singur semn de "atentie urmeaza drum cu denivelari" nu este suficient intr-o curba periculoasa, fara marcaj, in care pamantul a luat-o la vale.

Patru zile mai tarziu incercam sa discutam si cu ministrul Transporturilor, aflat la o conferinta despre... starea infrastructurii. Ministrul Transporturilor nu a mai avut timp de interviul promis. La aceeasi conferinta i-am ridicat problema si lui Stefan Ionita.

Ne-am intors doua saptamani mai tarziu in biroul acestuia.

Stefan Ionita, director general CNADNR: "Intretinerea din cate stiu pe DN1 nu mai exista nicio problema, totul este rezolvat la momentul asta. Chiar cand am venit i-am intrebat. Chiar pe DN1 nu e absolut nicio problema. Deci pe partea de DN1 noi mai avem o problema nerezvolvata?"

Primii 2 oameni din Compania de Drumuri isi noteaza pe agende, ca si cum ar fi aflat pentru prima data.

Reporter: Nu stiati de problema asta pe DN?
Angajati CNADNR: Nu!
Reporter: Ca e de 6 luni......
Angajati CNADNR: O sa luam masuri imediat sa rezolvam treaba.
 

Citește și...
DN1, drumul pe care mor zeci de oameni, anual. In loc sa investeasca pentru siguranta rutiera, CNDNR tine proiecte la sertar
DN1, drumul pe care mor zeci de oameni, anual. In loc sa investeasca pentru siguranta rutiera, CNDNR tine proiecte la sertar

DRUMUL INCOMPETENTEI, episodul 1. Drumul National 1 este coloana vertebrala a Romaniei, principalul drum, in lipsa autostrazilor, care leaga sudul de vestul tarii si de restul Europei. Este in acelasi timp cea mai periculoasa sosea din tara noastra.

Investitorii straini incep sa plece din Romania. Compania care lasa pe drumuri sute de angajati si se muta in Rep. Moldova
Investitorii straini incep sa plece din Romania. Compania care lasa pe drumuri sute de angajati si se muta in Rep. Moldova

Surse din piata spun ca britanicii intentioneaza sa deschida o fabrica in Republica Moldova, unde costurile sunt mai mici.

Romania are drumuri mai proaste ca Zimbabwe sau Cambodgia. Locul rusinos ocupat de tara noastra in clasamentul cu 138 de tari
Romania are drumuri mai proaste ca Zimbabwe sau Cambodgia. Locul rusinos ocupat de tara noastra in clasamentul cu 138 de tari

Cu salbe de gropi si o multime de capcane in asfalt, Romania a reusit inca o "perfomanta" nedorita.

60 de milioane de EURO pentru 8 km de autostrada pe care nu poti circula. Soseaua va fi chiar si data in folosinta
60 de milioane de EURO pentru 8 km de autostrada pe care nu poti circula. Soseaua va fi chiar si data in folosinta

Epopeea drumurilor din Romania este una fara sfarsit. Pana la finele lui 2016 va fi data in folosinta o bucata de autostrada care nu va putea fi insa folosita.

Recomandări
Consiliul UE a aprobat plafonul de preț pentru produsele petroliere rusești
Consiliul UE a aprobat plafonul de preț pentru produsele petroliere rusești

Consiliul Uniunii Europene a aprobat oficial decizia de a introduce, împreună cu G7, un plafon de preț pentru produsele petroliere rusești transportate pe mare de 100 de dolari pentru motorină, se arată într-un comunicat al instituției. 

Cod galben și portocaliu de ninsori pentru mai multe zone din țară. Până când este valabil și unde va fi viscol
Cod galben și portocaliu de ninsori pentru mai multe zone din țară. Până când este valabil și unde va fi viscol

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o informare meteo de ninsori moderate şi intensificări ale vântului pentru cea mai mare parte a ţării şi o atenţionare Cod galben de ninsori însemnate cantitativ.

Ascensiunea Generalului de Fier al Ucrainei, care a devenit cel mai mare coșmar al lui Vladimir Putin
Ascensiunea Generalului de Fier al Ucrainei, care a devenit cel mai mare coșmar al lui Vladimir Putin

Comandantul şef al Forţelor Armate ale Ucrainei, Valeri Zalujnîi, conducătorul soldaților ucraineni din iulie 2021, este cel căruia i se atribuie strategiile militare de succes ale Ucrainei împotriva Rusiei.