Reacții la proiectul de buget pe 2021. Transporturile anunță ”o frenezie a investițiilor”, alții protestează
Proiectul noului buget a stârnit și un val de reacții. În timp ce opoziția critică dur Guvernul pentru că a tăiat bani de la Sănătate, analiștii sunt încrezători că un asemenea buget ar putea redresa economia.
Negocierile i-au nemulțumit pe unii miniștri ai Guvernului, dar i-au făcut fericiți pe cei care au primit bani mai mulți, cum este ministrul Transporturilor, care anunță o "frenezie" a investițiilor în autostrăzi și căi ferate.
După negocierile aprige de la Guvern, analiștii dau câștigătoare ministerele Economiei și al Transporturilor. Promisiunile sunt pe măsură.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: "Avem o frenezie a investițiilor în toată țara și aici mă refer la Drumul Expres Craiova- Pitești, unde constructorul ne-a promis că dăm în folosință 40 de kilometri în zona Balș- Slatina, terminăm Autostrada Sebeș- Turda, lotul 3, terminăm un lot din Autostrada A3 la Târgu Mureș- Ungheni, începem lucrări pe Autostrada A 0, acel inel în jurul Bucureștiului".
Ministerul Sănătății are însă un buget mai mic. Potrivit unor surse, nu ar acoperi nici banii necesari campaniei de vaccinare. Din această cauză, ministrul Vlad Voiculescu mai negociază încă. Decizia a fost taxată rapid de opoziție.
Studenții își cer în stradă înapoi gratuitatea la transport
Radu Oprea, senator PSD: ”Este un buget dezastruos din punctul nostru de vedere, nu ne-am fi putut imagina vreodată că în timp de criză de sănătate ar putea să taie de exemplu banii de la Ministerul Sănătății. Ați văzut că sunt și la Ministerul Sănătății și la Casa de Asigurări de Sănătate, împreună este o lipsă de 2,5 miliarde de lei”.
Și la Justiție continuă negocierile pentru că ministrul Stelian Ion nu este mulțumit.
Stelian Ion, ministrul Justiției: "Sigur mi-aş dori mai mult, mi-aş dori mult mai mult pentru Justiţie şi am avut anumite negocieri cu ministrul Finanţelor. Justiţia trebuie susţinută şi nu doar din vorbe, dacă nu acorzi sumele necesare, nu doar Ministerului Justiţiei, dar şi Parchetului General, DNA, DIICOT, Înaltei Curţi, e clar că Justiţia nu poate funcţiona".
Au bifat totuși un succes elevii. Bursele nu vor mai fi plătite de autoritățile locale, iar suma va fi fixă, 100 de lei, pentru cei eligibili.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: "Bugetul Educaţiei, în ansamblul său, cuprinde pentru prima oară de la bugetul de stat burse acordate elevilor - 536 de milioane de lei, faţă de 270 milioane anul trecut”.
Rămân nemulțumirile din partea studenților, care au pierdut gratuitatea la transportul în comun. Proiectul prevede doar o reducere de 50%.
Studenți: "Vom ieși și vom scanda, dreptul ni-l vom apăra!".
Economist: ”Este un buget cu constrângeri, nu se vede vreo reformă”
Una peste alta, analiștii spun că bugetul aduce și vești bune.
Alexandra Smedoiu, analist financiar: "Anul 2021 va fi anul unei reveniri. Este foarte bine că am rezistat tentației de a veni cu majorări de taxe într-un an de revenire".
Alții taxează lipsa de reformă, promisă de coaliția de guvernare.
Adrian Bența, economist: ”Este un buget cu constrângeri, deocamdată nu se vede vreo reformă în bugetul de stat. Fiecare minister s-a bătut pentru a obține cât mai mulți, dar nu am văzut vreo restructurare bugetară care să fie într-o formă de aceasta, de desființare a unor instituții, de reformare a unor instituții”.
Proiectul prevede totuși o reformă pentru unele companii de stat. Cele care înregistrează pierderi nu mai au voie să crească salariile și sunt obligate să facă un plan de restructurare.
La această categorie s-ar încadra lejer CFR Călători, CFR Marfă, Tarom și Complexul Energetic Oltenia.
Pe de altă parte, tăierea de sporuri nu a fost inclusă în proiectul de buget. Modificările ar putea fi decise în Parlament.