Sute de CFR-iști au protestat în București și cer măriri salariale. Cât câștigă fiecare membru al personalului unui tren
După profesori, au ieșit în stradă și CFR-iștii. Sute de angajaţi au pichetat sediul Ministerului Transporturilor, în speranța că vor obține bani mai mulți pentru salarii și investiții în infrastructura feroviară.
Conform legii, ar trebui să primească o majorare de 25%, începând cu luna iulie. Însă oficialii din Ministerul Transporturilor le-au transmis că deocamdată nu au banii necesari.
„Vrem şi noi salarii ca în UE!”, strigau angajații CFR.
Într-un zgomot asurzitor, suflând în vuvuzele şi fluturând steaguri, aproximativ 300 de angajați CFR Călători s-au strâns în fața sediului Ministerului Transporturilor. Timp de două ore, oamenii au cerut salarii mai mari și condiții decente de lucru.
„Nu sunt suficiente trenuri, nu sunt suficiente vagoane, locomotive care să ducă călătorii, mai ales că acum este vară. Călătorii vin la mine, că sunt şef de tren, şi îmi spun ca băile sunt înfundate, sunt vagoane fără climatizare şi noi picăm în faţa lor” spune un protestatar.
Sindicaliștii cer o majorare salarială de 25%, de la 1 iulie, pentru toți angajații sistemului feroviar. Numai la CFR Călători sunt peste 11.000 de oameni. Salariile lor au crescut anul trecut cu 16%, la același nivel cu inflația.
În prezent, un mecanic debutant are 3.000 de lei net, iar unul cu experiență poate câştiga între 5 și 7.000 de lei net. Asta pentru că primește trei sporuri, fiecare de 15%, însă doar pentru orele lucrate. În schimb, un inginer de tren nu câștigă mai mult de 3.500 de lei net, cu tot cu spor, iar un șef de birou ajunge la aproximativ 4.000 de lei net. Cei care vând bilete câștigă echivalentul salariului minim pe economie.
-Cât câştigaţi?
-Un pic peste minimum pe economie, un pic.
-Cum va descurcat cu banii?
-La limită, la limita limitelor.
Și starea tehnică a trenurilor este din ce în ce mai proastă, spun CFR-iștii, iar în ultima perioadă au avut loc mai multe accidente pe calea ferată. Luni dimineață, de exemplu, un incendiu a izbucnit la locomotiva unui tren care circula pe ruta Tecuci-Iaşi. Aproximativ 200 de călători au coborât din vagoane, dar nu au fost victime.
-Pe noi ne interesează că siguranţa circulaţiei să fie cum trebuie, pentru că noi răspundem de trenuri,de siguranţă.
-Si ce faceţi când nu sunt piese?
-Inlocuim cu piese vechi.
Sindicaliştii au fost chemaţi la negocieri. Nu sunt mulţumiţi, deşi autoritățile promit că vor găsi banii necesari înainte de rectificarea bugetară.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Sperăm să se respecte legea şi la 1 iulie să avem rectificarea aprobată”
Reporter: Dar sunt bani în acest moment încât să acoperiţi majorările?
Ionuț Săvoiu: „In momentul de față, în bugetul Ministerului nu există aceste sume, de aceea aşteptăm rectificarea bugetară.”
Rodrigo Maxim, lider CFR Călători: „Toată lumea a spus că iau toate măsurile pentru schimbarea trenurilor vechi cu trenuri noi, pentru a avea fondurile necesare pentru reparaţii. Chiar ministrul Transporturilor a comunicat că va face tot ce este posibil pentru a avea bugetul necesar. E clar că dacă la 1 iulie promit ei că fac rectificarea bugetară, ceea ce e greu de crezut, noi vom începe greva şi vom aştepta să facă rectificarea. Vom veni la muncă şi nu vom ieşi cu locomotivele din depouri, decât cu cele care sunt apte pentru drum, deci efectiv trenurile vor sta.”
De 20 de ani la CFR nu s-au mai cumpărat trenuri noi, însă autorităţile îşi pun speranţele în proiectele cu fonduri europene.
Un nou protest, de data aceasta al CFR Infrastructură, este programat pe 26 iunie.