Proiectul "manualul pdf". Primele carti digitale vor aparea in anul scolar 2014-2015
Primele manuale noi din invatamantul preuniversitar vor fi disponibile la clase din anul scolar 2014-2015, cartile tiparite urmand sa fie insotite de o varianta digitala, care va aduce ca noutate exercitii interactive, jocuri, animatii si filme.
Metodologia privind evaluarea sau reevaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualele scolare in invatamantul preuniversitar - lansata in dezbatere publica, marti, de Ministerul Educatiei Nationale (MEN) - prevede ca manualele scolare se prezinta in trei forme: varianta tiparita, digitala si on-line.
Astfel, elevii vor primi, la inceputul anului scolar, manualele in doua variante, tiparita si digitala (stocata pe un CD), iar cea on-line va fi postata pe platforma www.manuale.edu.ro.
Alegeri 2024
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
17:04
Cum văd străinii alegerile prezidențiale din România. ”De 20 de ani trebuie să alegem răul cel mai mic”
16:02
George Simion, președintele AUR, a votat la Roma: „Vin aici să votez din respect pentru toţi românii”
In 2013-2014, manuale-pilot pentru clasa I Pentru anul scolar 2013-2014, la clasa I, vor fi disponibile manuale scolare-pilot - in format digital, pe website-ul www.manuale.edu.ro, si in varianta tiparita, in bibliotecile unitatilor de invatamant, precizeaza MEN.
Pentru a fi admise in sesiunea de evaluare, fiecare proiect de manual scolar trebuie sa fie insotit de CD-uri cu varianta digitala. Potrivit MEN, manualele in varianta digitala trebuie sa imbogateasca procesul educational cu activitati multimedia interactive.
"Varianta digitala a manualului scolar trebuie sa fie similara variantei tiparite a acestuia, prin respectarea continutului stiintific, ordinii temelor, stilului grafic si asezarii in pagina. Ilustratiile care se regasesc in varianta digitala a manualului scolar si sarcinile de lucru definite in vederea formarii/dezvoltarii competentelor trebuie sa creeze activitati multimedia interactive de invatare (AMII). Manualul in varianta digitala are exercitii interactive, jocuri educationale, animatii filme si simulari care prin utilizare aduc un plus de profit cognitiv. Manualele in varianta digitala trebuie sa fie utilizabile atat in procesul de predare-invatare-evaluare, cat si in mod individual", prevede proiectul.
In plus, varianta electronica nu este restrictionata doar la rolul de manual propriu-zis, ci este (in conjunctie cu platforma on-line care il gazduieste) si caiet de notite, respectiv portofoliu de lucrari personale.
Cel mai important element de noutate adus de manualele in varianta digitala este reprezentat de activitatile multimedia interactive de invatare (AMII). Conform proiectului, clasele de complexitate ale activitati multimedia interactive de invatare sunt: statica (itemi educationali cu care elevul are o interactiune scazuta - desene, fotografii, diagrame statice, harti statice), animata (cuprinde animatii sau filme asupra carora elevul are un control limitat la secventierea derularii ilustratiei prin Play, Stop, Pauza), interactiva (cuprind itemi educationali cu grad inalt de interactivitate - simulari, emulari de procese, rezolvare de probleme, joc educativ - prin care elevul reuseste, prin joc, experiment si descoperire sa atinga un profit cognitiv superior) si complexa (aplicatii software care, in plus, ofera o continuitate a acumularilor/competentelor dobandite de elev pe intreaga durata de utilizare atat in interiorul fiecarui capitol in parte cat si pe parcursul intregului manual).
Sunt prevazute, de asemenea, criterii pentru evaluarea calitatii proiectelor de manuale scolare, acestea fiind eliminatorii si generale, de calitate. Criteriile eliminatorii vizeaza conformitatea cu programa scolara, caracterul nedescriminatoriu si fiabilitatea variantei digitate interactive. Printre cerintele pentru manualele digitale: grafica atractiva, rulare usoara Criterii de calitate se refera la corectitudinea continutului stiintific, abordarea didactica a acestuia, contributia la optimizarea procesului de predare-invatare-evaluare, organizarea continutului in vederea formarii de competente conform programei scolare, calitatea si accesibilitatea limbajului, calitatea tehnoredactarii si facilitatea utilizarii variantei digitale, dar si la stilul, unitatea proiectului si calitatea activitatii multimedia de invatare interactiva.
Conform caietului de sarcini pentru manualele digitale, acestea trebuie sa aiba o grafica atractiva si adecvata din punct de vedere estetic, resurse multimedia cu o buna calitate, o rezolutie suficienta si o calitate buna a sunetului, precum si un continut care sa asigure o rulare usoara.
Pentru rularea manualelor digitale in mediul on-line, sunt stabilite, de asemenea, cerinte minime pentru mediul de lucru, legate de sistemul de operare (Windows 7 si superior), browser (Google Chrome 20+, Mozila Firefox 5+, Internet Explorer 9+), hardware (sisteme tip desktop cu procesoare de 800 MHz, 512 MB RAM si 1 GB disponibil pentru stocare) si rezolutie (minimum 1024x768).
Proiectele de manuale vor primi, la evaluare, un numar de puncte, in functie de criteriile de calitate. Pentru a fi aprobat de minister, un proiect de manual va trebui sa obtina minimum 57 de puncte din 70 posibile. In vederea acceptarii la evaluare, realizatorii de manuale trebuie sa respecte mai multe cerinte, printre care sa nu treaca numele autorilor si nici cel al unitatii economice care are capacitatea de realizare si distribuire a manualelor scolare, sigla sau alte semne particulare ce pot conduce la identificarea acestora.
In plus, pe pagina a treia a abecedarelor, a manualelor de citire pentru ciclul primar si a celor de limba si literatura materna si de istorie trebuie sa apara textul imnului national, potrivit cu prevederile legale. In 2014-2015, manuale pentru clasele I, a II-a, a V-a si a IX-a Potrivit MEN, calendarul realizarii manualelor scolare pentru preuniversitar incepe in anul scolar 2013-2014 si ar urma sa se incheie in 2017-2018.
Astfel, in 2013-2014, este programata realizarea manualelor-pilot pentru patru discipline de clasa I (comunicare in limba romana, comunicare in limba romana pentru scolile cu sectiile cu predare in limba materna, comunicare in limba materna, matematica si explorarea mediului), care ar urma sa ajunga la elevi din anul scolar 2014-2015.
Conform calendarului propus de MEN, la 31 mai 2013 va fi aprobat, prin ordin al ministrului Educatiei, pachetul de reglementari in domeniul manualelor scolare si va fi postat pe SEAP caietul de sarcini pentru elaborarea manualelor scolare-pilot pentru clasa I in procedura de licitatie deschisa.
In perioada 1 iunie - 1 octombrie 2013, este programata elaborarea proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, in varianta tiparita si insotita de componenta digitala a acesteia. Intre 1 si 15 octombrie 2013 se va desfasura sesiunea de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, incheiata prin comunicarea rezultatelor acestei evaluari. In intervalul 15 - 25 octombrie 2013 sunt programate depunerea si rezolvarea eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii, finalizata prin comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare si aprobarea, prin ordin al ministrului Educatiei, a manualelor scolare-pilot pentru clasa I.
Intre 25 octombrie si 5 noiembrie 2013 va demara procesului de achizitie a manualelor scolare-pilot pentru clasa I, care va avea la baza incheierea unui acord-cadru de furnizare a manualelor scolare intre MEN, ca autoritate contractanta, si agenti economici.
Ulterior, pana la 5 decembrie 2013, va avea loc transmiterea, catre bibliotecile unitatilor de invatamant, a manualelor scolare pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al ministrului Educatiei. In continuare, calendarul propus are programate, in perioada 5 decembrie 2013 - 15 martie 2014, colectarea si centralizarea la nivelul inspectoratului scolar, a observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare-pilot pentru clasa I si, ulterior, transmiterea acestora la Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE); operarea, de catre agentii economici, a modificarilor solicitate de CNEE, pe baza observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare-pilot pentru clasa I.
In perioada 15 - 31 martie 2014, vor fi centralizate comenzilor de manuale scolare-pilot de clasa I, pentru anul scolar 2014-2015, in functie de solicitarile cadrelor didactice. In final, intre 31 martie si 15 aprilie 2014, vor fi lansate comenzilor de manuale scolare-pilot de clasa I, pentru anul scolar 2014-2015, conform calendarului propus de MEN.
De asemenea, conform unui calendar cu aceleasi etape, procedurile pentru manualele de clasa a II-a vor demara in august 2013, cu evaluarea proiectelor, si ar urma sa se incheie in iunie 2014, cu lansarea comenzilor. Potrivit calendarului referitor la toate manualele din preuniversitar, in 2014-2015 vor fi realizate manualele pentru clasele I, a II-a, a V-a si a IX-a, in 2015-2016 - cele pentru clasele a III-a, a IV-a, a VI-a si a X-a, in 2016-2017 - cele pentru clasele a VII-a si a XI-a, iar in 2017-2018 - manualele pentru clasele a VIII-a si a XII-a. MEN subliniaza ca va incerca accelerarea procesului de realizare a manualelor de clasa a VIII-a și a XII-a, astfel incat acestea sa intre in vigoare incepand cu anul școlar 2016-2017.
Potrivit ministerului, in prezent, numarul total de programe scolare pentru invatamantul preuniversitar este de 555, din care 279 de programe (adica 50,3%) sunt acoperite de manuale scolare, in timp ce pentru restul de 276 de programe (adica 49,7%) nu exista manuale scolare aprobate, fie din cauza slabei calitati stiintifice a acestor manuale, care nu au fost admise dupa evaluare, fie din cauza constrangerilor bugetare care au condus la amanarea sau anularea sesiunilor anuale de evaluare.