Programul „Rabla Local”, eșec total. Românii se despart tot mai greu de hârburi
Programul „Rabla Local”, prin intermediul căruia românii își puteau da mașina mai veche de 15 ani în schimbul a 3.000 de lei s-a încheiat cu eșec.
S-au înscris în jur de 30.000 de persoane, deși erau disponibile, oficial, 100.000 de locuri. Suma este prea mică, spun oamenii, iar criteriile, greu de îndeplinit. În România sunt înmatriculate peste două milioane de autoturisme mai vechi de 20 de ani.
Soții Hâncu din Vaslui nu se pot despărți de vechea lor Dacie, pentru nicio sumă. Nea Dumitru tocmai a descărcat sacii cu 400 kg de struguri, după ce zilele trecute a cărat cu mașina lucernă și lemne.
Alegeri 2024
17:04
Cum văd străinii alegerile prezidențiale din România. ”De 20 de ani trebuie să alegem răul cel mai mic”
16:02
George Simion, președintele AUR, a votat la Roma: „Vin aici să votez din respect pentru toţi românii”
15:30
Alegeri prezidențiale 2024. Ce spuneau sondajele de opinie despre candidați în urmă cu 6 luni și ce arată acum
14:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
Nici nu se gândește să o dea la Rabla, deși are 37 de ani.
Dumitru Hâncu: „Am fost al doilea pe stradă care a avut mașină nouă. Câți bani am băgat eu în mașinuța asta, luam una nouă. Eu stau jos, perna de pe spate, îmi pun săcușor în dânsa, baba în față, hai acasă nevastă!”.
În aceeași situație sunt mulți soferi. Nu îi încurajează nici stimulentul de 3.000 de lei ca să nu mai vorbim de criterii. În Alba, de exemplu.
Gabriel Pleșa, primar Alba Iulia: „351 aveam la finalul perioadei de înscriere, din 1.000. Poate că s-au speriat puțin de birocrația, această înscriere, după să vii cu un dosar online, sunt persoane în vârstă care se tem de acest lucru”.
Hârburile rămân pe străzi
La doar patru ore de la lansare, peste 9.000 de persoane erau în deja scrise în program, anunțau autoritățile de la Mediu. Doar că ritmul nu s-a păstrat. Din ținta de 100.000, mai puțin de jumătate dintre hârburi vor dispărea de pe străzi.
Adrian Sandu, secretarul general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România: „Faptul că cei din Vest nu-și mai reînnoiesc așa de des parcul auto, automat prețul vehiculelor second-hand care pleacă din țările respective a crescut. Multe mașini vechi s-au dus către Rabla Clasic. Poate că nu toți utilizatorii de mașini vechi sunt și posesorii lor. Aici fiind o problemă legată de actele vehiculelor respective. A trecut prin 2-3 vânzări, nu s-au mai gândit să-și reînnoiască actele”.
Ministrul Mediului spune că este posibilă încă o sesiune până la finalul acestui an însă valoarea voucherului ar rămâne la fel.
Conform datelor Institutului Național de Statistică, în România sunt înmatriculate aproximativ 8 milioane de autoturisme. Dintre acestea, însă, peste 2,4 milioane sunt mașini mai vechi de 20 de ani, iar alte aproximativ 4 milioane au între 10 și 20 de ani. Și doar puțin peste un milion au norma de poluare EURO 6.
Reporteri: Valentina Neagu, Gina Obrejan, Cătălina Vieru.