Produse cu falsă etichetă „bio”, pe rafturile magazinelor. La ce trebuie să fim atenți când facem cumpărături
Aproape că nu există magazin în care să nu găsim cel puțin un produs pe care să scrie mare și colorat "bio", "ecologic", ori "sustenabil".
Însă, din păcate, nu toți cei care le produc ori le vând sunt cinstiți, atrag atenția comisarii europeni care înăspresc regulile jocului. Potrivit unui raport adoptat de Parlamentul European, nu poţi să îţi faci reclamă, dacă nu ai şi dovezi.
Cu etichete mari, colorate diferit de restul produselor, articolele din categoria "ecologic" sunt greu de ratat în orice magazin ai intra. Găsim de la mâncare până la produse de curățenie, decorațiuni, haine, bijuterii și chiar electrocasnice prietenoase cu mediul. În unele cazuri însă, eticheta nu reflectă realitatea și putem fi păcăliți, atrag atenția comisarii europeni.
În fața avalanșei de produse bio sau sustenabile care au slăbit încrederea consumatorilor, Parlamentul European vine cu reguli stricte de etichetare pentru acest sector. Potrivit unui regulament adoptat recent, este interzisă folosirea unor termeni ca "ecologic", "natural", "biodegradabil" sau "eco", dacă pe etichetă nu sunt trecute și dovezile aferente. Adică certificările pe care companiile le-au obținut și care atestă că produsele lor sunt în mod realist prietenoase cu natură sau au fost obţinute prin metode naturale fără chimicale.
Nicu Ștefănuță, europarlamentar în comisia de mediu: „Nu mai lasă companiile să-şi pună tot felul de etichete despre cât de verzi sunt ele sau sustenabile fără să aibă un mecanism de certificare aprobat fie de Uniunea Europeană fie de Statele Membre.”
De exemplu, în cazul alimentelor, un produs bio trebuie să aibă sigla "ae", care garantează că provine din agricultură ecologică, certificarea dată de ministerul agriculturii, sau logo-ul Uniunii, frunzulița cu stele, plus numele și codul organismului de control.
Acum piaţa este plină de fructe şi legume bio extrem de scumpe, fără ca acestea să aibă certificări.
Horia Constantinescu, președintele ANPC: „Au apărut produse ce au introdus în numele propriul al produsului cuvântul bio, creând confuzie. Vom iniția la nivelul săptămânii viitoare, deja am purtat discuții, cu cei de la înregistrarea mărcilor, pentru a stabili clar că în compoziția numelui acestora nu pot apărea cuvinte ce sugerează consumatorului caracteristici pe care, de fapt, produsul nu le are.”
Există suspiciuni şi în cazul altor produse.
Florin Secară, cofondatorul unei platforme online de produse sustenabile: „Din păcate la haine, spre deosebire de alimente, nu avem trecute pe etichetă toate ingredientele. Avem, cel mult, trecute tipurile de fibre. Nu avem trecute substanțele chimice care sunt incluse în tratarea acelor fibre care le fac impermeabile, spre exemplu, sau fac culorile să prindă mai bine.”
Alexandra Pârvan, cofondatorul unei platforme online de produse sustenabile: „Acesta este logo-ul acestei organizații care ne face să stăm liniștiți atunci când cumpărăm un bumbac organic pentru că știm foarte bine că el a fost verificat din momentul în care a fost cultivat, și aici mă refer și la calitatea solului, la remunerarea fermierilor, la impactul pe care îl are asupra mediului.”
Practicile se încadrează la înșelătorie și sunt pedepsite cu amenzi de până la 200.00 de lei, în funcție de cifra de afacere.