Producătorii şi importatorii de automobile din România propun o valoare mai mare a a tichetului "Rabla Plus": 8.500 de euro

rabla
Pro TV

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) susţine majorarea subvenţiei acordate prin Programul "Rabla Plus" la un nivel de 8.500 de euro în 2025, respectiv de 7.500 de euro în 2026.


"Creşterea subvenţiei în primii doi ani este esenţială pentru a recâştiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenţiei la 5.100 euro / autoturism în 2024 - o decizie care a avut un impact devastator asupra pieţei auto din România.

Conform datelor ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziţionat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluţiei pieţei de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (...) Începând cu 2027, subvenţia ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet", susţin reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de automobile, într-un comunicat de presă.

Potrivit sursei citate, România a fost depăşită de ţări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) şi Finlanda (26%).

Citește și
accident smurd kogalniceanu
Incident lângă baza NATO de la Mihail Kogălniceanu. Patru oameni au ajuns la spital

În schimb, alte state-membre au raportat rezultate pozitive semnificative: Belgia a înregistrat o creştere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, Ungaria de 47,7% şi Malta, de 90,5%.

"În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenţii pentru a sprijini industria auto europeană şi pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreşedinte al Comisiei Europene, a subliniat importanţa unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvenţiilor la nivel naţional şi competiţia neloială între statele membre.

În ceea ce priveşte ţintele de vânzări pentru vehiculele electrice şi reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidenţiat deschiderea pentru ajustarea ţintelor anuale şi a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investiţiile în vehicule electrice şi favorizează concurenţa din afara Uniunii", se arată în comunicat.

Pe aceeaşi direcţie, Stephane Sejourne, vicepreşedinte executiv pentru Prosperitate şi Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidenţiat în intervenţiile sale nevoia urgentă de modernizare a infrastructurii industriale europene pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale.

Astfel, măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât şi reglementări care să limiteze avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale producătorilor chinezi.

Pe de altă parte, APIA apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenţia pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul "Rabla", "o iniţiativă pe care asociaţia o susţine de mai bine de un an şi jumătate".

"Eliminarea subvenţiei pentru maşinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă şi necesară. Este o direcţie pe care APIA a susţinut-o activ de mai bine de un an şi jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziţiei către motorizările electrice şi hibride, mai prietenoase cu mediul", a declarat, în comunicatul citat, Dan Vardie, preşedintele APIA.

În acest context, Asociaţia de profil susţine un plan detaliat şi predictibil pentru eliminarea treptată a subvenţiei acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul "Rabla": excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029; eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenţiei, inclusiv pentru vehiculele electrice.

De asemenea, APIA este pentru creşterea plafonului maxim al valorii autoturismelor eligibile, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.

"(...) APIA atrage atenţia asupra termenului de 3 ani propus pentru menţinerea în proprietate a unui autoturism achiziţionat prin Programul Rabla, considerând că această perioadă este excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, un termen de 1 an ar fi mai adecvat, permiţând o mai mare flexibilitate pentru consumatori şi contribuind la creşterea ratei de punere în circulaţie a autoturismelor electrice pe străzile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieţei şi ar încuraja înnoirea mai rapidă a parcului auto", subliniază asociaţia.

O altă propunere a reprezentanţilor industriei se referă la dezvoltarea unui program "Rabla Comercial", dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România

Articol recomandat de sport.ro
Americanii cheltuiesc o sumă incredibilă pentru a ne lua medalia Anei Bărbosu: când e așteptată decizia
Americanii cheltuiesc o sumă incredibilă pentru a ne lua medalia Anei Bărbosu: când e așteptată decizia
Citește și...
Incident lângă baza NATO de la Mihail Kogălniceanu. Patru oameni au ajuns la spital
Incident lângă baza NATO de la Mihail Kogălniceanu. Patru oameni au ajuns la spital

Două mașini s-au ciocnit violent în această dimineață în județul Constanța și au ajuns în interiorul bazei militare NATO de la Mihail Kogălniceanu.

Gară construita la 1871, pe lista de demolări a CFR. Apel disperat al ONG-urilor pentru salvarea ei
Gară construita la 1871, pe lista de demolări a CFR. Apel disperat al ONG-urilor pentru salvarea ei

O gară din Botoșani, construită în 1871, a fost pusă pe lista demolărilor de CFR. În fața acestei decizii, Fundația Pro Patrimonio solicită autorităților să inclusă clădirea pe lista monumentelor istorice.

Pagube record din cauza furtunilor. Despăgubirile plătite pentru casele distruse s-au dublat în 2024 față de 2023
Pagube record din cauza furtunilor. Despăgubirile plătite pentru casele distruse s-au dublat în 2024 față de 2023

Vremea extremă a făcut ravagii anul trecut în România, iar acest lucru s-a văzut în sumele plătite de asiguratori în cazul locuințelor distruse de furtuni. O analiză UNSAR arată faptul că suma din 2024 s-a dublat față de cea din 2023.

Recomandări
Un sit arheologic de o importanță uriașă a fost distrus de o firmă din Alba Iulia, care lucrase la deszăpeziri
Un sit arheologic de o importanță uriașă a fost distrus de o firmă din Alba Iulia, care lucrase la deszăpeziri

Când obiectele unei descoperiri arheologice sunt distruse sau furate, polițiștii fac cercetări, dar rezultatele întârzie, faptele se prescriu. Ba chiar unele rețele destructurate își primesc ustensilele cu care au lucrat ilegal și își reiau activitatea.

Primul sondaj de opinie după stabilirea ordinii pe buletinul de vot. Candidatul care pleacă cu prima șansă în turul I
Primul sondaj de opinie după stabilirea ordinii pe buletinul de vot. Candidatul care pleacă cu prima șansă în turul I

CURS a dat publicității primul sondaj de opinie după ce BEC a validat lista finală a candidaților la prezidențiale. Datele indică faptul că George Simion și Crin Antonescu ar urma să se înfrunte în turul doi.

Primarul Istanbulului, demis din funcţie și trimis la închisoare. Rivalul lui Erdogan, încarcerat înainte de proces
Primarul Istanbulului, demis din funcţie și trimis la închisoare. Rivalul lui Erdogan, încarcerat înainte de proces

Primarul Istanbulului Ekrem Imamoglu, acuzat de "corupţie", a fost încarcerat duminică la închisoarea din Marmara, cunoscută şi sub numele de închisoarea Silivri, la periferia Istanbulului, a anunţat partidul său, relatează AFP.