Produsele agricole se vând acum pe grupuri de Facebook și platforme online: ”Au gust”
Ca să-și țină în viață micile afaceri producătorii locali au găsit o soluție în pas cu vremurile. Își prezintă marfa pe grupuri de Facebook sau pe platforme online, iar clienții comandă direct de acasă.
Modelul funcționează cu succes și este cel mai accesibil mod de desfacere pentru micul producător, care nu mai trebuie să investească în infrastructură sau să plătească muncitori, care și așa se găsesc greu.
Emanuel are o livadă în județul Dâmbovița. Vinde fructe și produce sucuri naturale de mere, pere, sfeclă roșie sau gutui. Clienții îl găsesc pe grupul de Facebook ROMO, care are deja peste 17.000 de membri.
Emanuel Dobrinoiu, producător local: „Prin grupul ăsta eu reduc timpul de a sta în piață și pot să stau în livadă, să îmbunătățesc producția.”
Inițiativa aparține soților Dinu, care au o fermă de pui.
Șerban Dinu, administrator Grup Romo: „Am onorat 40.000 de comenzi individuale și am generat 1,6 milioane de lei pentru micii producători."
La Iași, pe platforma „Roade și Merinde", sunt reuniți 150 de producători.
„Se accesează site-ul și aici găsim toate secțiunele, fructe, legume, lactate, carne" explică doamna care se ocupă de platformă
„Produsele au gust, de asta le cumpăram de aici, sprijinim producătorii locali", explică un client.
Un fermier cultivă pe 5 hectare zmeură, coacăze, căpșuni, agrișe și aronia. Săptămânal, de pe plantația sa pleacă la Iași cu câte 300 de kilograme de fructe.
Alin Aignătoaiei, producător local: „Mă ajută în sensul că surplusul de fructe pot să îl ofer lor, ei au clienți și atunci mă ușurează cu vânzarea."
Anca Ciubotariu, administrator hub Roade și Merinde: „Le este util, pentru că facem și promovarea care pe ei i-ar costa timp și bani."
Și în Sibiu, oamenii s-au învățat să comande online, chiar și prin videocall.
Lucian Mihalache, producător local: „Am sesizat nevoia de a mări coșul, pentru a rentabiliza livrarea și în același timp de a satisface nevoia clientului de a se aproviziona și cu restul produselor ce și le dorea.”
Iar la Cluj Napoca, platforma NODVERDE, conectează 60 de gospodari, dar și cooperative agricole, cu clientul.
Dănuț Lăcurezeanu, administrator platforma Nodverde: „Noi centralizăm toate produsele și cantitățile necesare, le trimitem mai departe către producători și apoi strângem toate produsele, aici în depozit."
În Europa, cu ajutorul grupurilor de Facebook, 1,5 milioane de consumatori se întâlnesc săptămânal cu până la 15.000 de producători de la care cumpără produse bio.