Ce universitate a deschis magazine cu alimente bio produse de specialiști
În această perioadă grea, în care producătorii locali au avut de suferit din cauza pandemiei, Universitatea de Știinte Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca a decis să-i ajute pe fermieri să își vândă produsele.
Drept urmare, a deschis două magazine care primesc și comenzi online, de unde oamenii pot cumpăra fructe şi legume proaspete, dar şi produse tradiţionale, făcute după rețetele pe care le foloseau și bunicii.
Magazinele pun la dispoziția oamenilor produse precum iaurturi, brânzeturi, plante medicinale, mezeluri preparate de către universitate, dar și fructe și legume. Cea mai mare cerere din aceasta perioadă este la produsele lactate, căpșuni și cireșe.
”Am auzit că sunt foarte bune și să vedem ce se întâmplă.
Reporter: Ați mai cumpărat până acum?
Din alea din supermarket”.
Lukacs Lehel, specialist: ”Încercam ca produsele pe care le obținem să ajungă la consumatorii din Cluj. Cireșele noastre sunt obținute cu tratamente fitosanitare minime. În fiecare dimineață venim și culegem fructele, astfel la ora 10 în fiecare zi sunt fructe proaspete pentru cumpărători. În această perioadă avem căpșuni, cireșe, legume proaspete, ceapă verde, salată verde, o să urmeze roșiile”.
Doamna Emilia lucrează ca vânzătoare în cadrul universității din anul 2003. Spune că atmosfera de lucru, dar și colectivul prietenos, au făcut-o să rămână angajată în cadrul universității. Este bucuroasă că au reușit să deschidă un magazin mai mare și mai primitor.
”Ne-am mutat din februarie aici, jos aveam numai produsele noastre, acum avem și de la niște producători cu care universitatea colaborează. Avem produsele noastre din ferma de la Cojocna, lapte, ouă, telemea, caș de vacă, mezelurile din carne de la porcii noștri. S-a simțit că-i pandemie că am avut mai multe vânzări, lumea se axează pe produse locale, pe produse cât de cât BIO”.
Deși acum lucrurile merg bine acum, în trecut, înainte că terenurile să fie preluate de universitate, fermele arătau deplorabil, după cum ne mărturisește chiar directorul administrativ al universității.
Lucian Naș, dir. Adm. USAMV: ”S-au descurcat destul de greu în lipsa finanțărilor, iar acum ne străduim să găsim surse de finanțare, să găsim proiecte de finanțare nerambursabilă. Încercăm, și nu încercăm, vom reuși să readucem pe picioare această stațiune care ar trebui să fie o comoară pentru tot ceea ce înseamnă cercetare”.
Recent, universitatea a reușit să deschidă și cel de-al doilea magazin, în celălalt capăt al orașului Cluj-Napoca.
Produsele de aici sunt la fel ca în primul magazin, doar că se mai adaugă plante aromatice, arbuști și ghivece cu flori.
Oamenii sunt entuziasmați, iar în fiecare dimineață coada la alimente ajunge până în stradă.
Vânzătoare: ”Da, sunt foarte fericiți că am deschis și aici în Gheorgheni, pentru că aveau nevoie, era drum lung până în Mănăștur”.
Profitul generat de cele doua magazine este de aproximativ 8.000 de lei pe zi, iar toți banii sunt reinvestiți în dezvoltarea stațiunilor de cercetare, dar și în tehnologii noi.
Dacă lucrurile vor merge la fel de bine, cei care administrează universitatea au în plan să deschida un al treilea magazin, anul acesta.