Premierul cere Băncii Mondiale să ne facă autostradă pe Valea Prahovei. Eşec total al Ministerului Transporturilor

Dată publicare: 08-09-2017 18:28
Dată actualizare: 11-09-2017 15:56


România este prima ţară din Uniunea Europeană care îşi recunoaşte neputinţă de a construi autostrăzi.

Ţara noastră încredinţează proiectul autostrăzii Comarnic Braşov Băncii Mondiale. Instituţia internaţională va gestiona şantierul cap coadă, asta după ce mai multe licitaţii au eşuat, iar nenumăraţi miniştri ai transporturilor au fost incapabili să înceapă şantierul. Vineri, ministerul Transporturilor a rămas fără jumătate de buget pentru că nu a fost în stare să cheltuiască banii.

În ultimii zece ani toţi miniştrii transporturilor au promis că vor construi autostrada Comarnic - Braşov. Rezultatul, trei contracte de construcţie au fost reziliate ruşinos. În disperare, guvernul a cerut intervenţia Băncii Mondiale.

"Domnul Premier a solicitat suportul Băncii Mondiale pentru construcţia autostrăzii Ploieşti-Braşov. Solicitarea a intervenit în condiţiile elaborării noii Strategii privind Parteneriatul cu Ţară pentru perioada 2018-2023”, se arată într-un răspuns oficial al instituţiei financiare

Ce înseamnă asta? Că instituţia internaţională va coordona construcţia autostrăzii de la licitaţie, până la darea în exploatare. Experţii urmează să stabilească mai întâi care studii de fezabilitate sau de mediu se prăfuiesc în sertarele Companiei de Infrastructură şi să le folosească.

Ar fi o premieră pentru Uniunea Europeană. Banca Mondială a mai coordonat astfel de proiecte în Georgia, Ucraina, Kazahstan.

Îngrijorată de situaţia din transporturi, Comisia Europeană este de acord cu această idee, mai ales că ţară noastră poate pierde fonduri europene. Corina Creţu, Comisarul european pentru politică regională: "Este vorba de proiecte complexe, mari, care au nevoie de asistenţă şi externă. Avem bani la dispoziţie, dar nu pot fi transmişi pentru că nu avem proiecte mature"

Şi ministerul Finanţelor a anunţat că nu poate sta cu banii blocaţi la ministerul Transporturilor, aşa că a tăiat peste 6 miliarde de lei de la infrastructură, cam jumătate din banii alocaţi.

Între timp, nici alte autostrăzi nu sunt într-o situaţie mai fericită. La Iaşi, zeci de şoferi au protestat astăzi cerând autostrada Iaşi-Târgu Mureş.

Într-o întâlnire cu reprezentanţii companiei Ford, premierul Tudose a promis că până la sfârşitul mandatului sau, anul 2020, autostrada Sibiu-Piteşti va fi gata. Dar, până atunci, potrivit Masterplanului asumat în faţă Comisiei Europene, ar trebui să fie gata şi Comarnic-Braşov, estimată la un miliard de euro.

Ministerul Transporturilor nu a comentat până acum decizia Guvernului de a transferă construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov în responsabilitatea Băncii Mondiale. Este de înţeles în condiţiile în care astfel se recunoaşte oficial, această instituţie nu este în stare să construiască o autostrada care să traverse munţii.


VIDEO PROTVPLUS.RO