Portretul EROILOR carora statul roman nu le-a oferit nici macar siguranta propriei vieti. Cine sunt medicii din avion
O tara intreaga se mandreste in ultimul an cu performantele uluitoare ale celor care au dovedit ca in sistemul medical romanesc exista compasiune, curaj si daruire pana aproape de sacrificiu.
Echipele de asistenti si de medici specialisti in transplant nu primesc insa, de la statul roman, un minimum de sustinere ca isi urmeze vocatia si sa salveze vieti.
Drama celor sapte eroi ar trebui sa fie un dus rece pentru sefii din sanatate, care le-au promis conditii decente si siguranta, dar nu s-au tinut de cuvant.
La gala CSID din noiembrie, pe scena a urcat echipa de transplant de la Fundeni. Eroii, medici, piloti si asistente, au fost premiati pentru o munca ce ii aduce uneori, la fel ca si luni, aproape de moarte.
"Suntem bine, suntem toti bine." - doctor Radu Zamfir, prin telefon, pentru Stirile ProTV.
Printre ei se afla si chirurgul Radu Zamfir, cel care, dupa avantul transplantului, e trimis de profesorul Irinel Popescu chiar si la 5 prelevari de ficat in toata tara, in 24 de ore.
Este tatal unei fetite si cel care a inceput, dupa accident, alaturi de medicul chirurg Valentin Calu de la spitalul Elias, sa dea primul ajutor celor raniti.
"Am cazut cu avionul. Incerc sa-i ajut pe ceilalti" - doctor Radu Zamfir, prin telefon, pentru Stirile ProTV.
Tinta lor era Oradea, unde erau asteptati sa preia organele unei donatoare aflate in moarte cerebrala.
"Ei urmau sa preleveze ficatul si corneea, iar echipa de la Cluj care a venit cu o ambulanta o sa preleveze rinichii. Profesorul Lucan si-a trimis o echipa de la Cluj.", a declarat doctor Carmen Pantis.
Acum, la Bucuresti si la Cluj, 5 pacienti grav bolnavi asteapta cu infrigurare, o femeie urma sa primeasca ficatul, doi sunt alesi pentru transplant de rinichi, iar doi sperau sa isi recapete lumina ochilor.
Salvarea lor intarzie pentru ca unul dintre cele doua aparate vechi folosite in lipsa de alte solutii de Agentia Nationala de Transplant a dat gres.
Britten Norman Islander a depasit 45 de ani. Seneca are peste 20. Toamna trecuta, la un zbor Arad- Bucuresti, pilotii au fost nevoiti sa decoleze pe o vreme cumplita.
Era cat pe ce sa nu treaca muntii, asa ca o ambulanta i-a asteptat la Sibiu. Aterizand acolo ar fi pierdut insa ficatul pe care-l duceau la Fundeni. Asa ca au riscat.
"Astea le avem, cu astea ne descurcam. Totul e bine cand se termina cu bine." - Razvan petrescu, pilot.
Cu cele doua avioane reconditionate au facut, in 2013, de 3 ori mai multe curse umanitare ca inainte.
Medicii au trecut prin multe. In februarie s-a taiat caldura in zbor si au ajuns la sol cu trusele in brate, de teama ca solutiile de conservare sa nu congeleze. Chiar seful echipajului medical prabusit astazi spunea ca nu era primul incident de acest fel.
"Avem incredere in ei. Sunt niste piloti experimentati si ne-au scos din diverse situatii. Goluri de aer.", spunea Radu Zamfir.
Intre timp, un avion nou care a costat un milion de euro nu facuse nicio cursa pentru transportul organelor. Mai valoros pentru bolnavi a fost curajul pilotilor voluntari.
"A fost unul dintre visele pe care le-am avut. Cred ca a devenit obisnuinta, si daca e vreme urata ne concentram strict asupra misiunii.", spune Vicentiu Cosniceru, pilot.
Ramane asadar intrebarea: ce i-a facut pe acesti oameni alesi sa isi rateze azi misiunea? Vremea capricioasa sau lipsa de mijloace si de investitii sau, altfel spus, de respect pentru o munca nepretuita?