Pericol uriaș în portul Midia. Specialiștii anunță că apa e contaminată: „Se descompun"
Portul Midia este pe cale să devină un focar de infecție.
Autoritățile nu au găsit încă o soluție pentru nava care s-a răsturnat cu 14.000 de oi la bord. Armatorul a mai cerut un răgaz de 24 de ore ca să intervină, însă operațiunile costă peste două milioane de euro.
Între timp, în haosul general, medicii confirmă că apa din zonă este contaminată. Echipele de intervenție nu pot să scoată din navă mai mult de 200 de animale moarte pe zi.
Asta înseamnă că operațiunea va mai dura încă o lună sau chiar două.
Proprietarul ar fi trebuit să prezinte un plan pentru ridicarea și tractarea navei "Queen Hind", însă a mai cerut o păsuire de 24 de ore. În tot acest timp, vasul a devenit o bombă cu ceas.
După mai bine de 10 zile de la răsturnarea navei, zeci de animale moarte sunt scoase în continuare din apă. Vorbim aici despre cadavrele care plutesc în zona din jurul vasului, nu și de cele care au rămas în interior. Până la această oră, aproximativ 200 de oi au fost recuperate din apă și duse la incinerare. Din păcate, peste 14.000 de oi moarte se află în continuare în cala navei "Queen Hind", iar autoritățile au anunțat deja că apa din zona navei este contaminată.
Autoritățile caută bani și soluții pentru a evita un dezastru ecologic în zonă.
Consilier Compania Națională Administrația Porturilor Maritime: „Nu avem bugete speciale pentru această operațiune de ranfluare, dar avem bugete în companie pentru situații de urgență prevăzută. Avem asigurători, deci polița proprie de asigurare. Autoritatea tutelară este Ministerul Transporturilor. Sunt sigur că ne vor acorda absolut tot sprijinul."
Pe lângă costurile cu ridicarea și tractarea navei, care au fost estimate de o companie privată la peste 2 milioane de euro, cheltuielile cu scoaterea cadavrelor din apă și incinerarea lor se ridică și ele la câteva zeci de mii de euro.
Scafandru: „Scoatem oile, le legăm. Este foarte rece apa, foarte rece. Este complicat."
Directorul Autorității Navale Române: „Legea spune așa: „APMC-ul scoate pe banii ei, după care se îndreaptă către armator sau asigurator. Aici nu vorbim de cheltuieli ocazionate numai de dezesuarea și ranfluarea navei, vorbim și de cheltuieli care s-au făcut până în acest moment: intervenția ARSV, intervenția ISU. Pentru toate acestea se vor face titluri executorii de către Autoritatea Navală Română și dumnealor se îndreaptă către armatorul navei și asigurator."
În tot acest timp, zona este din ce în ce mai contaminată.
Președinte ARCA: „Pur și simplu se descompun. Se dezintegrează. Norocul este că apa este rece și bacteriile care se pot înmulți în mod normal într-un mediu mai cald, încă nu se înmulțesc într-un mod foarte, foarte periculos, dar există un pericol uriaș și pentru cei care intervin acolo și pentru mediu acvatic."
În cazul în care armatorul nu se va implica direct în rezolvarea problemei, statul român este obligat să ducă la bun sfârșit operațiunea, lucru care s-ar putea traduce în luni de zile, având în vedere că Ministerul Transporturilor trebuie să facă o licitație publică pentru a folosi banii publici.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!