Piața auto din România a crescut în luna aprilie. Surpriză neplăcută în privința mașinilor electrice
După o ușoară scădere la începutul anului, piața auto din România a revenit pe plus în aprilie.
Potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor, înmatriculările de autoturisme noi au fost mai mari cu peste 30% față de aceeași perioadă a anului trecut. Însă, dacă vânzările de mașini hibrid au crescut, interesul pentru cele electrice este mai mic. Guvernele din mai multe țări au început să aplice taxe pentru aceste vehicule, după ce încasările din accizele pe benzină și motorină, au scăzut.
În funcție de preferințe și de buget, peste 13.000 de șoferi și-au schimbat mașina luna trecută.
Potrivit datelor de profil, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu puțin peste 33%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Căutate au fost masinile cu motorizări pe benzină, cele hybrid și mild hybrid, în timp ce autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de -18,3%.
Scăderea, spun specialiștii, vine pe fondul bugetelor mai mici alocate prin programul Rabla Plus. Dacă anul trecut primele cumulate depășeau 11.000 de euro, în prezent cei interesați mai primesc doar jumătate.
Alexandru Nicola, director vânzări stații electrice: "Motivele scăderii pot fi, pe lângă faptul că Rabla plus a început cu un usor ecart față de anul trecut, piața se confruntă producătorii sauto se confruntă cu mici probleme care nu existau. Creșterea volumelor de mașini electrice duce la creșterea numărulu de baterii, care, pentru a construi un vehicul electric și o fabrică de baterii, sunt necesari ani".
Pe de altă parte, nici perfomanțele mașinilor, în materie de autonomie, nu au crescut simțitor, iar temerile legate de degradarea în timp a bateriilor rămân în continuare mari. În prezent, există tehnologii prin care se pot schimba anumite celule din baterie, însă gradul de uzură ajunge la 30 la sută după 8 ani de condus.
Luci Popa, jurnalist auto: "Dacă mașina trece de perioada de garantie care este de 8 ani – 160 de mii de kilometri, garantie impusă de UE, atunci costurile pot fi destul de mari – asta duce și la o frică a clienților de SH – pe de o parte masina se devalorizează , iar bateria dacă vrei să o schimbi cu una nouă s-ar putea să te coste cât o mica termică. Dacă îți cumperi o masină pe benzină, în 10 ani vei putea să faci aceeasi distanță cu un plin de benzină".
În paralel, și infrastructura ar trebui împunătățită. România avea la sfârșitul anului trecut aproximativ 2.700 de stații de încărcare, la un parc auto care numără aproximativ 40 de mii de mașini electrice.
Gabriel Nica, specialist piața auto: "Apetitul pentru mașini electrice rămâne moderat aș spune chiar dacă există anumite scăder punctuale pe anumite piete. Toate acele avantaje fiscale, deduceri și ecobonusuri oferite de guvernele din intreaga lume încep să scadă pentru că ele au fost menită să fie doar o măsură de susținere".
Regatul Unit, Noua Zeelandă, Israel și majoritatea statelor americane au introdus modificări fiscale și taxe pentru vehiculele electrice și hibride , menite să compenseze scăderea încasării din accizele la benzină și motorină. În timp ce Norvegia a introdus taxa pe kilogram pentru mașinile electrice, la noi , soferii încă nu plăteasc impozit pentru masini, iar parcarile in marile orase sunt gratuite.