Pericol pe drumurile din România. Datele RAR despre zecile de mii de mașini vechi, cu nereguli grave și poluante
Zeci de mii de mașini vechi și periculoase circulă pe drumurile României. Și aproape jumătate dintre cele verificate anul trecut erau un pericol în trafic, pentru că aveau probleme la sistemul de frânare și direcție, ori la semnalizare.
Din cauza autoturismelor vechi, nivelul de poluare din marile orașe este ridicat. Parcul auto are o vechime medie de 19 ani. În total, sunt înmatriculate în țara noastră peste 10 milioane de vehicule.
Una dintre cele mai mari probleme pe care le are parcul auto din România este faptul că mașinile nu sunt bine întreținute. Cu alte cuvinte, cei mai mulți șoferi își verifică autoturismul doar atunci când trebuie să facă inspecția tehnică periodică. Din păcate, sunt și mulți conducători auto care nu merg la un service autorizat nici măcar atunci când sunt implicați într-un accident.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto: „Mai mult decât atât, este că reparațiile se pot face de orice entitate. În mod normal, singurele entități autorizate sunt service-urile auto, cele care au cod caen 4520. În realitate, se pot face în orice garaj, în orice subsol, în orice clădire veche unde a găsit unul să își deschidă un atelier de reparații.”
Pe de altă parte, potrivit Registrului Auto, anul trecut au fost verificate în trafic peste 86.000 de vehicule din care aproape jumătate aveau nereguli grave la sistemul de semnalizare și la cel de frânare. Unii șoferi opriți la control avea viza pentru Inspecţia Tehnică Periodică falsificată.
Cristian Bucur, director tehnic RAR: „În principiu să spunem că la ITP, de exemplu, la nivelul anului trecut, procentul de respingere la prima prezentare era undeva la 27%. Asta înseamnă că o mașină din 4 a fost respinsă la prima prezentare. În principiu verificarea în trafic se face de către poliția rutieră. Este adevărat că RAR este implicat și el în acest control în trafic, prin faptul că participăm la acțiuni comune împreună cu poliția rutieră.”
Traficul rutier este de altfel și principala cauză a poluării în România.
Mihnea Matache, specialist comunicare Greenpeace: „Peste 2.000 de oameni din București mor prematur din cauze asociate cu genul acesta de particule, mai ales în zonele aglomerate, mai ales în orașele mari, utilizarea răspândită de mașini, mai ales mașini vechi, poluante, ne afectează în mod direct sănătatea. Pe lângă o legislație mai restrictivă în sensul ăsta, este vorba și de măsuri concrete luate pentru înlocuirea parcului auto”.
România are și unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Uniunea Europeană, unde media este de 12 ani.