Noua metodă a hackerilor pentru a face bani. Ce pași trebuie să urmați dacă ați fost victima acestei înșelătorii
Oricare dintre noi ar putea primi în această perioadă un email de la hackeri care cer bani ca să nu facă publice imagini compromițătoare sau discuții private pe care pretind ca le au, după ce ne-au aflat parolele.
România, alături de alte țări din estul Europei, este ținta unor atacuri denumite de specialiștii în secutitate cibernetică „sex-tortion”. Dacă ați primit un astfel de mesaj, ștergeți-l și schimbați-vă parolele, în niciun caz nu plătiți suma cerută.
Textul a fost conceput și trimis de hackeri, care au reușit să gândească o nouă modalitate de trece de filtrele de securitate, astfel încât aceste emailuri să ajungă în căsuța electronică și să pară credibile.
În conținutul mesajului pe care ați putea să îl primiți, hackerul spune că deține parola pe care o folosiți ca să vă logați pe rețele sociale sau la mesagerii private. El mai susține că e o parolă care printr-o breșă de securitate a unei platforme sau aplicații pe care o folosiți a ajuns pe darkweb, adică o rețea ascunsă pe internet, de unde hackerii au cumpart-o. Este un detaliu care pe mulți ii determină să reacționeze și să vireze banii solicitați.
Silviu Stahie, specialist în securitate informatică: „Ei nu au acces in realitate, nu s-au conectat. Este o metoda care se numeste sextortion pentru că victima șantajului este amenințată cu informații intime.”
Răscumpărarea în schimbul căreia obțineți promisiunea că hackerul va șterge toate informațiile furate este cerută în criptomonedă, echivalentul în bitcoin a 1.200 de euro.
Silviu Stahie, specialist în securitate informatică: „Au fost făcute și plăți. Cer bitcoin, pentru că este dfificil să urmărești astfel de plăți.”
Ce trebuie să faceți dacă primiți un astfel de email?
În primul rând, nu dați click pe nimic din conținutul mesajului și îl ștergeți. Nu vi se va întâmpla nimic pentru că hackerii doar pretind că v-au furat poze, filmulețe sau au preluat controlul asupra camerei video a vreunui dispozitiv pe care îl folosiți. Al doilea pas este să vă schimbați parolele și să nu folosiți aceeași parola pentru mai multe conturi.