Nicolae Robu susţine că metroul este necesar în Timişoara. Lucrări finalizate, peste un deceniu
Primarul Nicolae Robu a declarat că Timişoara va trebui să aibă metrou în următorul deceniu, în perspectiva dezvoltării urbane, dar costurile fiind foarte ridicate, sursa de finanţare va fi identificată în funcţie de oportunităţile ce vor apărea.
Pentru proiectul "Metroul-CFR", administraţia Robu a mai efectuat un astfel de studiu în urmă cu circa patru ani, care a primit aviz favorabil, dar între timp s-au schimbat coordonatele din teren, iar studiul trebuie refăcut în acest an, intrând pe lista de bugetare.
Prima propunere a edilului de realizare a unui sistem de transport urban de tip metrou presupunea ca liniile terestre de cale ferată care traversează oraşul să fie duse în subteran, iar în intervalul orar când nu circulă trenuri, să poată fi folosite pentru transport de persoane, ca metrou.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Edilul a explicat că studiul de prefezabilitate (SPF) realizat atunci a fost agreat de Ministerul Transporturilor, dar între timp au apărut modificări care obligă la schimbarea viziunii şi acum se are în vedere construirea unui metrou propriu-zis care să lege Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" de ieşirea din oraş spre Serbia.
"Atunci nu vorbeam despre realizarea unui metrou propriu-zis. Nu se mai poate face ceea ce voiam atunci, întrucât CFR a mers pe o altă linie, a obţinut finanţare europeană şi în următorii 30-40 de ani nu se va mai putea discuta acest subiect. Dar Timişoara, la fel ca orice alte oraşe de aceeaşi mărime din lumea care a atins alte standarde de dezvoltare, va trebui să ofere locuitorilor săi şi vizitatorilor condiţii de mobilitate moderne şi rapide. Aşa ceva nu se poate face la suprafaţă, nu putem construi artere cu 10 benzi, ci în subteran, cu metroul", a detaliat Nicolae Robu, într-o conferinţă de presă.
Primarul a explicat că ar mai exista soluţia de a construi şosele suspendate, dar care nu cadrează cu arhitectura oraşului. El a mai subliniat că un primar trebuie să fie atât făptuitor, cât şi vizionar al unor proiecte mai îndepărtate.
Întrucât costurile unui astfel de metrou s-ar ridica la circa 1 miliard de euro, Nicolae Robu susţine că sursele financiare vor veni de acolo de unde au făcut rost de bani în acelaşi scop şi alte oraşe ale lumii.
"Timişoara este cumva sub o pedeapsă divină să nu aibă şansa de a accede la o sursă de finanţare? Va apărea o oportunitate de finanţare la un moment dat. Nu ştiu când va fi acel moment, dar ca să poţi discuta cu un potenţial finanţator, trebuie să ai un astfel de studiu de prefezabilitate făcut de specialişti", a explicat Nicolae Robu.
Primarul a reamintit că în urmă cu doi ani a discutat cu o firmă a statului chinez, care voia "să promoveze imaginea Chinei în lume" şi care voia să ducă liniile de tren în subteran pe banii lor.
"Întrucât liniile de cale ferată nu sunt în jurisdicţia primăriei, i-am îndrumat (pe chinezi, n.r.) spre Ministerul Transporturilor, care îşi dăduse girul cu aviz favorabil pentru acel SPF pentru metrou. Dar apărând oportunitatea de finanţare europeană (...) a căzut totul. Dar iată, nu ştii ce oportunităţi de finanţare pot apărea", a conchis Robu.