Navele care aduc mărfuri din China spre Europa, întârzieri chiar și de două luni. Produsele vor avea prețuri mai mari
Situația tensionată din Marea Roșie blochează navele care aduc mărfuri din China spre Europa. Marile companii de transport maritim de la noi au anunțat că au deja să întârzieri și de două luni.
Mărfurile care ar fi trebuit să ajungă pe rafturile magazinelor de mobilă, electrocasnice sau de haine sunt încă în tranzit. Ca să evite Marea Roșie vapoarele vor traversa din Asia spre Europa prin sudul Africii, ceea ce înseamna alte întârzieri, dar și prețuri mai mari pentru produsele pe care le așteptăm, ne avertizează transportatorii.
În jur de 75 de nave mari de transport sunt acum în Marea Roșie și un sfert dintre ele încearcă să ajungă în portul Constanța. Toate așteaptă o cale sigură de navigație în timp ce primesc în continuu mesaje de avertizare de la rebelii Houthi.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Ovidiu Cupșa, ambasador Organizația Maritimă Internațională: „Siguranța navelor comerciale este extrem de scăzută, viața marinarilor este în pericol.”
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: „Navele care sunt acum în Marea Roșie sunt păzite de câteva nave militare și se încearcă acoperirea lor, știm foarte bine că o navă a fost și bombardată de Houthi zilele trecute deci nimic nu poate fi sigur.”
Majoritatea navelor care se îndreaptă spre România au plecat din China, multe în urmă cu două luni. Unele companii de transport și-au anunțat deja clienții că nu vor putea descărca în portul Constanța la datele din contract.
Containere cu haine, mâncare congelată, jucării sau electronice vor ajunge în țara noastră cu o întârziere chiar și de 50 de zile.
Ruta prin Marea Roșie și mai departe prin Canalul Suez este cea mai scurtă din China spre România. De altfel, 12 la sută din traficul global de mărfuri trece prin Marea Roșie.
În zonă situația a început să devină periculoasă în noiembrie anul trecut când rebelii Houthi au reușit să deturneze o navă cargo - Galaxy Leader, deținută parțial de o companie britanică controlată de un magnat israelian. De atunci au avut loc în jur de 30 atacuri.
Strâmtoarea Bab-El-Mnedeb este locul în care încep problemele pe navele de transport. Din cauza riscurilor, unele companii maritime au început să evite Marea Roșie.
Alin Alexe, comandant de navă: „Au luat decizia să trimită instrucțiuni comandanților să devieze ruta normală, traficul care în mod normal folosea această rută, să fie direcționat spre sud Africa.”
Ovidiu Cupșa, ambasador Organizația Maritimă Internațională: „Înseamnă un traseu mult mai lung, înseamnă costuri foarte mari în plus pentru navigație. Aceste costuri de transport se reflectă în final în costurile de la raft al consumatorului final.”
În mod normal, un voiaj din Asia spre Europa prin canalul Suez dura 25 de zile. Pe noua rută prin sudul Africii perioada se dublează.
Pe lângă prețuri mai mari de transport - întârzierile la livrarea materiilor prime afectează industria. Patru fabrici din Spania deținute de producătorul frances de anvelope Michelin inteționează să oprească producția din acest motiv.
Pe de altă parte, marea companie petrolieră Shell a suspendat pe termen nelimitat operațiunile în marea Roșie - relatează Wall Street Journal.