Misiune dificilă. Câte avioane cu statut special au aterizat în 2 ore în Sibiu

10-05-2019 18:56


Și cerul Sibiului a fost mai aglomerat ca oricând cu ocazia summitului. 35 de aeronave cu statut special s-au grăbit să aterizeze în doar două ore pe micuțul aeroport din Transilvania pentru a aduce la timp delegațiile oficiale.

Asta, în condițiile în care, într-o zi normală acolo aterizează 10-12 curse. Cel mai greu a fost, pentru controlorii de trafic aerian, care au fost nevoiți să facă loc pe cerul țării acestor avioane speciale.

Ce înseamnă avion cu statut special? Este acel avion care are prioritate la aterizare. Să spunem că într-un avion se afla președintele Franței, Emmanuel Macron. Iar un alt avion efectua o cursă regulată și care ateriza tot la Sibiu. În aceste condiții, controlorii de trafic aerian l-au întârziat pe al doilea avion căruia i-au cerut să facă zonă în apropiere pentru ca avionul prezidențial francez să aterizeze primul la Sibiu.

Dirijarea avioanelor care au venit la summit s-a făcut de la distanță, din sala de dirijare aflată în sediul central al ROMATSA din Capitală.

Cosmin Mircea, controlor de trafic: "Acea zonă ieri era împânzită de aeronave, a trebuit să redirecţionăm o parte dintre aeronavele de linie civilă pentru a acomoda aceste aeronave cu statut special, care au fost de la private jet-uri la aeronave militare şi aeronave de linie."

Iar totul s-a întâmplat într-un interval de doar 2 ore. Provocarea cea mai mare a fost că între toate aceste avioane care se înghesuiau să aterizeze avându-i la bord pe liderii Europei trebuia păstrată distanța de siguranță.

Cosmin Mircea, controlor de trafic: "Între toate aeronavele trebuie să avem minim 1000 de picioare pe verticală, respectiv sub avion şi deasupra celeilalte aeronave, şi 5 mile de jur împrejurul aeronavei permanent."

Chiar și-așa, asta a însemnat o aterizare la mai puțin de 2 minute, enorm pentru micuțul aeroport din Sibiu care nici n-a avut loc pentru gararea tuturor. Unele au decolat rapid spre Bucureşti şi au așteptat pe aeroportul Băneasa.

În tot acest timp, un perimetru semnificativ al spațiului aerian din zonă a fost supravegheat de forțele aeriene române. O aeronavă AWACS de cercetare și observare, venită din Germania, a zburat în permanență peste Sibiu și câte 2 avioane de luptă MIG 21 Lancer au protejat spațiul de la peste 8000 de metri altitudine, la fiecare sosire sau plecare a unui oficial. În plus, piloții români au efectuat zboruri în perimetrul de siguranță cu avioane F16, MIG 21 Lancer şi IAR99 Șoim. Misiunea a fost clară.

Robert Manea, Componența operaţională aeriană: "Intensificarea supravegherii aeriene, controlul spațiului aerian, cercetarea aeriană, evacuare aeromedicală şi sprijin pentru toate structurile participante la summit de pe aeroportul internaţional Sibiu."

Din fericire, misiunea a fost îndeplinită cu succes și traficul aerian obişnuit nu a fost perturbat prea tare. Doar câteva zboruri de seară au decolat cu întârziere de la Sibiu. Au avut prioritate delegațiile oficiale care au plecat de la summit.

Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon! 

 Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!

VIDEO PROTVPLUS.RO