Platesti mai mult sau te lasi monitorizat? Tot ce trebuie sa stii despre viitoarea cutie neagra a masinii tale
Inspirata din aviatie, Comisia Europeana introduce cutiile negre si la bordul masinilor. De anul viitor, producatorii auto vor fi obligati sa monteze aceste dispozitive pentru ca autoritatile sa poata monitoriza comportamentul soferilor in trafic.
Unii se tem ca vor fi spionati in timp ce conduc, insa Comisia Europeana sustine ca nu au de ce sa fie ingrijorati. Cutiile vor fi folosite in special pentru ca masinile sa apeleze la 112 si sa transmita coordonatele in caz de accident.
Cutia neagra va transmite prin intermediul unui GPS inteligent incorporat informatii despre sofatul agresiv si periculos. Vor fi luate in calcul trei caracteristici importante: acceleratul in forta, franatul puternic si virajul brusc.
Alegeri 2024
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
17:04
Cum văd străinii alegerile prezidențiale din România. ”De 20 de ani trebuie să alegem răul cel mai mic”
16:02
George Simion, președintele AUR, a votat la Roma: „Vin aici să votez din respect pentru toţi românii”
Informatiile sunt stocate in cutia neagra si vor putea fi transmise prin satelit unui centru de calcul.
Dispozitivul va putea suna automat la 112 in momentul in care sar airbagurile si va transmite informatii exacte despre locul producerii accidentului.
Expertii Comisiei Europene sustin ca datele colectate in timpul mersului vor fi utilizate pentru gestionarea traficului si a riscurilor aparute, nu pentru spionarea soferilor, asa cum sustin unii aparatori ai drepturilor omului.
"Colecteaza datele in timpul conducerii. Sistemul poate furniza informatii cu privire la comportamentul soferilor si orice incalcari ale legii. Aceste date vor fi utilizate pentru gestionarea traficului si pentru cercetare riscurilor din trafic", sustine Comisia Europeana.
"Se pune problema modului in care sunt stocate datele in aceasta cutie neagra. Sunt aparatorii drepturilor si libertatilor fundamentale care spun ca la persoanele private este putin exagerat ca un asemenea sistem sa inregistreze locatiile si momentele in care un autoturism merge", a spus Razvan Cotovelea, ministrul Comunicatiilor.
"E masina personala, nu am de ce sa ma feresc. Si in caz de furt o gasesc foarte usor", considera un sofer.
Deocamdata, decizia Comisiei Europene se refera la masinile care vor iesi din productie din toamna anului viitor.
"Ne vom adapta si vom instala pe masini echipamentele necesare si care ne vor fi cerute de lege", spune Thomas Dubruel, directorul unui producator auto.
Ca sa ii convinga pe soferi sa monteze cutia neagra pe masinile pe care le au deja, companiile de asigurari le ofera reduceri la polite.
"Se vor cunoaste cat de mult conduce, numarul de kilometri. In functie de acest comportament variaza si pretul asigurarii. Avem discutii cu o companie importanta de asigurari din Romania", a spus Emil Chemencedji, reprezentantul unui producator de cutii negre auto.
Decizia Comisiei Europene intra in vigoare in toamna anului viitor. Pe piata exista insa producatori auto care ofera la masinile noi sistemul care apeleaza 112 in caz de accident.