Mașinile cu motoare termice s-ar putea scumpi de anul viitor, iar prețul celor electrice ar urma să scadă
Mașinile cu motoare termice s-ar putea scumpi de anul viitor, în timp ce prețul celor electrice ar urma să scadă, spun experții din domeniul auto.
De la 1 ianuarie, intră în vigoare regulile Uniunii Europene privind emisiile, așa că producătorii care nu-și vor îndeplini țintele de mașini electrice ajunse pe piață vor fi amendați. Iar banii din sancțiuni vor fi recuperați cel mai probabil prin scumpirile autoturismelor.
Scumpirile mașinilor cu combustie internă au început încă de luna trecută, arată o analiză Reuters. În Franța, un mare producător a crescut prețul mașinilor cu motor termic cu până la 500 de euro, în timp ce în Germania, unele modele pe benzină s-au scumpit și cu 300 de euro. Cauzele sunt noile măsuri UE, care obligă producătorii să reducă emisiile, iar cel puțin o cincime din vânzările companiilor să fie mașini electrice. Altfel vor fi penalizați.
COSTIN GIURGEA - REALIZATORUL EMISIUNII SUPERSPEED: „Să nu vândă mașini cu combustie internă dacă n-au vândut suficiente mașini electrice. Dacă eu sunt client de mașină cu combustie internă și vreau să cumpăr una e foarte posibil să nu pot să am acces la una pe care mi-o doresc fie din cauza că dealerul respectiv nu a vândut suficiente mașini electrice, fie pentru că o să vină să-mi spună mai așteaptă, vino peste un an.”
Și piața auto din România va fi afectată preconizeaza analistii .
ANA BANCU - DIRECTOR DE VÂNZĂRI: „Suntem îngrijorați pentru că aceste aspecte vor duce la majorări la prețurile mașinilor termice. Unul dintre brandurile noastre spunea că trebuie să vindem o mașină electrică la 5 mașini convenționale, toate amenzile primite de producător se vor reflecta în prețul mașinilor convenționale sau în mild hybrid.”
În România, în primele 11 luni au fost înmatriculate 8300 de mașini electrice, însă de la lună la lună din ce în ce mai puține. De altfel, electricele au o scădere de 36% față de anul trecut. Principala cauză e înjumătățirea subvenției de la stat prin Programul Rabla Plus. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile a recomandat Ministerului Mediului o creștere a ecobonusului la 8500 de euro, de la 5 mii, cât e în prezent.
DAN VARDIE - PREȘEDINTELE APIA: „România este o catastrofă când vine vorba de mașini electrice, suntem undeva la 6-7% cotă mașini electrice în anul 2024. Toată Europa este undeva la 14%, românii vor reveni pe parcursul electromobilității pentru că vor vedea că statul nu numai că îi ajută azi, îi ajută până în 2035, ca un contract între statul român, nu contează cine îl conduce, și cetățeni.”
Pe de altă parte, specialiștii avertizează că noile măsuri ar putea duce la creșterea pieței de mașini second hand.