Magazinele online cer măsuri pentru a reduce numărul retururilor - taxe suplimentare sau plata înainte de livrare
Cum tot mai mulți români fac cumpărături online, a crescut și numărul produselor returnate. Cele mai multe colete se întorc în magazinele care vând articole de îmbrăcăminte și încălțămite.
Delicat este că unele ținute au fost purtate și apoi date înapoi. În alte cazuri, oamenii comandă mai multe mărimi ca să probeze în voie. Pentru a descuraja aceste obiceiuri, marii retalieri cer taxe suplimentare sau le cer clienților plata înainte de livrare.
Într-un magazin de prezentare telefoanele mobile și televizoarele sunt returnate cel mai des.
Mihai Pătrașcu, manager magazin online: „Își doresc un telefon mobil cu altă culoare sau mai performant, cu display mai mare, televizoare – tot se returnează pentru că nu își dau seama dacă e de ajuns de mare pentru cameră”.
În magazinele care vând încălțăminte și îmbrăcăminte, retururile ajung și la 30 la sută din numărul comenzilor, în creștere față de anii trecuți. Asta și pentru că multe colete se pot lăsa ușor la diferite puncte de colectare, iar magazinele redirecționează rapid banii.
Antoniu Nițuleasca, country manager Intersport: „Sunt diverse motivele, clienții comandă mai multe mărimi ca să fie siguri că una dintre ele se potrivește și s-au schimbat decizia de cumpărare, nu se potrivește, nu le place”.
Potrivit reprezentanțiilor magazinelor online, rochiile și pantalonii, în special jeanșii, sunt articolele date înapoi frecvent. Sunt returnate și multe produse scumpe.
Sunt însă și clienți care comandă mult, iar la final rămân doar cu un articol. În cazul lor, magazinele au luat diferite măsuri.
Robert Berza, reprezentantul unui magazin online: „Este un pas că nu îi mai lăsăm să comande cu plata la livrare dacă tot vor să comande 33 de produse și să cumpere unul singur, poate trebuie să gândească înainte că vor bloca banii pe 30 de produse și nu vor mai comanda așa”.
Alte lanțuri prezente la nivel internațional au introdus inclusiv taxe de retur. În Spania, de exemplu, clienții trebuie să plătească aproximativ 2 euro. Iar unele magazine acceptă hainele înapoi doar dacă sunt curate, nepurtate și au etichetă. Și asta pentru că în multe cazuri, hainele sunt purtate o dată, cu tot cu eticheta, iar apoi returnate.
În Germania, de exemplu, un magazin cu articole de îmbrăcăminte de la diferite branduri lasă costumele de bărbați netivite, iar rochiile puțin mai lungi. Astfel, clientul este nevoit să modifice ținuta.
Anul trecut, cumpăturile online au atins pragul de 6,3 miliarde de euro. În medie, 66 la sută dintre persoanele care folosesc internetul în România au făcut cel puțin o comandă online, în creștere cu aprope 9 procente față de 2021. Pe lângă magazinele online din România, 25 la sută dintre cei care fac astfel de cumpărături aleg și magazinele online aflate pe continental European.
Potrivit legislației, produsele comandate online pot fi returnate în cel mult 14 zile.