Judecatorii CC au constatat ca Legea BIG BROTHER 2 este NECONSTITUTIONALA

×
Codul embed a fost copiat

Curtea Constitutionala a decis, miercuri, ca Legea securitatii cibernetice este neconstitutionala in ansamblul ei.

Si asta pentru ca are deficiente de respectare a normelor de tehnica legislativa, coerenta, claritate, previzibilitate, dar si sub aspectul procedurii legislative, prin lipsa avizului CSAT.

Plenul Curtii Constitutionale a analizat miercuri, in cadrul controlului anterior promulgarii, obiecția de neconstitutionalitate a prevederilor Legii privind securitatea cibernetica, obiectie formulata de un 69 de deputati apartinand Grupului Parlamentar al Partidului National Liberal.

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca Legea privind securitatea cibernetica a Romaniei este neconstitutionala, in ansamblul ei.

"Curtea a retinut ca intregul act normativ sufera de deficiente sub aspectul respectarii normelor de tehnica legislativa, coerenta, claritate, previzibilitate, precum si sub aspectul respectarii procedurii legislative, prin lipsa avizului Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, elemente de natura a determina incalcarea art.1 alin.(5) din Constituție, care consacra principiul legalitații, si a prevederilor art.119 din Legea fundamentala, referitoare la atributiile CSAT", se arata intr-un comunicat de presa al CC.

Citește și
Smartphone
Ce se va intampla cu convorbirile tale telefonice si mailurile personale

De asemenea, Curtea a constatat incalcarea dispozitiilor constitutionale cuprinse in articolul 1, alineatele 3, 4 si 5 referitoare la principiul statului de drept, principiul separatiei puterilor in stat, respectiv principiul legalitatii, in articolul 21, alineatele 1 si 3, referitor la accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil, in articolul 26 privind viata intima, familiala si privata si in articolul 28 referitor la secretul corespondentei, din perspectiva lipsei garantiilor necesare respectarii acestor drepturi, precum si in articolul 53 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.

"Astfel, Curtea a constatat neconstitutionalitatea mai multor prevederi ale legii, printre care cele privind definirea notiunii de 'detinatori de infrastructuri cibernetice' (art.2 din lege), desemnarea Serviciului Roman de Informatii ca autoritate nationala in domeniul securitatii cibernetice (art.10), lipsa garantiilor legale (autorizarea de catre o instanta judecatoreasca) aferente respectarii obligatiei detinatorilor de infrastructuri cibernetice de a permite accesul reprezentantilor autoritatilor competente la datele detinute, relevante in contextul solicitarii (art.17), lipsa reglementarii prin lege a criteriilor in functie de care se realizeaza selectia infrastructurilor cibernetice de interes national, cat si a modalitatii prin care se stabilesc acestea (art.19), autoritatea care efectueaza auditarea de securitate cibernetica (art.20 lit.c), lipsa reglementarii prin lege a circumstanțelor in care este necesara notificarea, precum si a conținutului acesteia (art.20 lit.c), lipsa consacrarii legale a controlului judecatoresc cu privire la actele administrative emise de autoritatile competente si care sunt susceptibile a prejudicia drepturi sau interese legitime (art.16-23), lipsa predictibilitatii normelor referitoare la procedurile de monitorizare si control, respectiv a celor privind constatarea si sanctionarea contraventiilor (art.27, 28, 30), lipsa garantiilor legale (autorizarea de catre o instanta judecatoreasca) aferente respectarii obligatiei detinatorilor de infrastructuri cibernetice de a permite autoritatilor competente sa efectueze inspectii, inclusiv inopinate, la orice instalatie, incinta sau infrastructura (art.27 alin.(2)", potrivit CC.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si prim-ministrului.

Argumentatiile retinute in motivarea solutiei pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial.

In 23 decembrie 2014, deputatii PNL au contestat la Curtea Constitutionala Legea securitatii cibernetice, initiata de Guvern si adoptata cu o saptamana inainte, in unanimitate, in plenul Senatului, deci si cu votul favorabil al senatorilor PNL si PDL.

Deputatii liberali au aratat, in sesizarea de neconstitutionalitate a Legii securitatii cibernetice, ca actul normativ limiteaza dreptul la viata privata digitala.

"Prin aceasta lege, in mod mascat, se restrang drepturile si libertatile cetateanului, prin permiterea accesului la infrastructura cibernetica si la datele continute, in baza unei simple motivari comunicate de institutiile abilitate si nominalizate prin lege, fara existenta unei aprobari judecatoresti conform Codului de procedura penala si cerintelor adoptate de Curtea Constitutionala prin deciziile 440/ 2014 si 461/ 2014, deci legea nu este armonizata la cerintele Curtii Constitutionale. Legea incalca dispozitiile art. 148, alin (2) si urmatoarele din Constitutia Romaniei, prin netranspunerea corecta a reglementarilor comunitare in materie", potrivit sesizarii depuse la CC.

Liderul grupului deputatilor PNL, Ludovic Orban, arata atunci ca prevederile articolului 17 din legea invocata ar incalca prevederile constitutionale.

"Dupa opinia mea, aceasta noua tentativa a Guvernului Ponta de a incerca sa permita serviciilor de informatii, unor institutii de autoritate, Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale, sa intre cu bocancii in viata privata a cetateanului roman reprezinta o grava incalcare a democratiei si o grava incalcare a drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetateanului roman. Noi, ca liberali, nu putem permite ca acest lucru sa se intample", spunea Orban.

Legea securitatii cibernetice a fost adoptata in 19 decembrie 2014 de plenul Senatului.

Legea prevede constituirea Sistemului Național de Securitate Cibernetica, coordonarea unitara a activitatilor acestui Sistem fiind facuta de MAE, MAI, MApN, SRI, SIE, STS, SPP, ORNISS și CSAT.

Senatul este Camera decizionala, dupa ce legea a trecut tacit de Camera Deputatilor, pe 17 septembrie. Legea stabileste cadrul general de reglementare in domeniul securitatii cibernetice si obligatiile ce revin persoanelor juridice de drept public sau privat in scopul protejarii infrastructurilor cibernetice, inclusiv furnizorii de servicii de internet, si prevede obligatii privind asigurarea securitatii sistemelor lor si notificarea clientilor in situatia unor incidente/atacuri cibernetice si luarea de masuri pentru a restabili conditiile normale de functionare.

Articol recomandat de sport.ro
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
Citește și...
INFOGRAFIC SRI cere Legea securitatii cibernetice,
INFOGRAFIC SRI cere Legea securitatii cibernetice, "in contextul cresterii fara precedent a amenintarilor" informatice

SRI afirma, duminica, intr-un comunicat remis HotNews, ca legea securitatii cibernetice, fata de care mai multe organizatii non-guvernamentale si-au exprimat opozitia, este "indispensabila" facilitarii unor masuri impotriva agresiunilor cibernetice.

Ce se va intampla cu convorbirile tale telefonice si mailurile personale
Ce se va intampla cu convorbirile tale telefonice si mailurile personale

Curtea de Justitie a UE a invalidat, marti, Directiva 2006/24/EC privind pastrarea datelor de trafic informational, cunoscuta si ca Directiva Big Brother, anunta APADOR-CH, care cere autoritatilor romane sa abroge legea care transpune....

Recomandări
Negocieri tensionate. Provocările viitorului guvern: datorie publică de 53% din PIB, taxe mărite, salarii înghețate
Negocieri tensionate. Provocările viitorului guvern: datorie publică de 53% din PIB, taxe mărite, salarii înghețate

Au apărut tensiuni între partidele pro-europene după o nouă rundă de negocieri pentru viitorul guvern. După o ședință comună, cei din USR au spus că datele despre bugetul de anul următor prezentate de ministrul de Finanțe au fost neclare.  

Românii au declarat câștiguri de peste 700 milioane lei din tranzacții cu criptomonede. Cât de mari ar fi tranzacțiile totale
Românii au declarat câștiguri de peste 700 milioane lei din tranzacții cu criptomonede. Cât de mari ar fi tranzacțiile totale

Românii au declarat la ANAF anul trecut câștiguri din tranzacții cu monede virtuale de peste 700 de milioane de lei.

Oficial. Primarul general Nicușor Dan va candida la președinția României ca independent: ”Este un moment de cumpănă”
Oficial. Primarul general Nicușor Dan va candida la președinția României ca independent: ”Este un moment de cumpănă”

Primarul general al Capitalei Nicușor Dan a anunțat, luni, într-o conferință de presă, că intenționează să candideze la Președinția României ca independent.