Moment rarisim în România. O lege este atacată la CCR pentru că politicienii nu au spus de unde vin banii pentru aplicarea ei
Într-un foarte rar exercițiu de transparență și de responsabilizare a cheltuielilor publice, Avocatul Poporului a intervenit în cazul proiectului pensiilor miliare, susținând că nu este precizată sursa banilor.
Avocatul Poporului a formulat o obiecţie de neconstituţionalitate referitoare la Legea pentru completarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat (PL-x nr. 540/2024).
Avocatul Poporului susţine că sunt încălcate prevederile articolului 138 aliniatul 5 din Constituţie privind imposibilitatea aprobării cheltuielilor bugetare fără stabilirea sursei de finanţare.
„Din examinarea procesului legislativ al Legii pentru completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat (21-x nr. 540/2024) observăm că Guvernul a fost pus în imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţia de a întocmi fişa financiară în termenul legal de 45 de zile. Astfel, urmărind procesul legislativ de la Senat, observăm că fişa financiară a fost solicitată în data de 7.10.2024, termenul pentru transmiterea fişei financiare împlinindu-se în data de 20 noiembrie 2024. Cu toate acestea, propunerea legislativă a fost adoptată în data de 5 noiembrie 2024, cu mult înainte ca termenul în care Guvernul putea întocmi fişa financiară să se fi împlinit”, a transmis Avocatul Poporului.
Contestația depusă de Avocatul Poporului la CCR
În opinia Avocatului Poporului, îndeplinirea formală de către iniţiator a obligaţiei de a solicita fişa financiară, fără a aştepta împlinirea termenului de 45 de zile care să permită Guvernului să întocmească fişa financiară, echivalează cu nerespectarea art. 138 alin. (5) din Constituţie.
Avocatul Poporului a precizat că, potrivit estimării realizate de Guvern, impactul luna generat de actualizarea soldei de grad este estimat la aproximativ 130 de milioane de lei, iar cel general de actualizare a soldei de funcţie la aproximativ 240 de milioane de lei, ceea ce duce la un impact bugetar lunar de aproximativ 370 de milioane de lei.
Avocatul Poporului mai notează că această cheltuială nu a fost previzionată în bugetul de stat ”ceea ce denotă lipsa cooperării loiale între Parlament şi Guvern”.
Avocatul Poporului mai precizează că prin acest act normativ nu este respectat principiul egalităţii în drepturi, deoarece legea nu se aplică pensionarilor militari care sunt membri ai Guvernului, secretari de stat, subsecretari de stat.
”Opinăm că nu există nicio raţiune pentru crearea unui tratament discriminatoriu între beneficiarii pensiilor militare, cu atât mai mult cu cât, din conţinutul proiectului de lege sau al expunerii de motive (...) nu pot fi desprinse raţiuni evidente şi pertinente care să justifice diferenţa de tratament instituită între pensionarii beneficiari ai aceluaişi tip de pensie”, a mai transmis instituţia Avocatul Poporului.
Un alt argument invocat de Avocatul Poporului este încălcarea principiului legalităţii şi principiului securităţii raporturilor juridice prevăzute de articolul 1, alin. (5) din Constituţie, prin reglementarea unui termen nerezonabil, de doar 30 de zile, pentru punerea în aplicare a legii de către casele sectoriale de pensii, cu atât mai mult cu cât determinarea resurselor financiare presupune adoptarea unor acte administrative de suplimentare a bugetelor instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, care implică respectarea unor termene legale”, a mai transmis sursa citată.
Senatul a adoptat, luni, proiectul de lege privind pensiile militare de stat, cu 90 de voturi pentru şi 8 abţineri.
Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.223/2015 privind pensiile militare de stat a fost adoptată de plenul Senatului, luni, după ce comisia de apărare a elaborat un raport de admitere, cu amendamente.
Proiectul prevede că pensiile militare aflate în plată se indexează în raport cu solda sau salariul de grad sau de funcţie.
Proiectul a trecut de Camera Deputaţilor în 29 octombrie.