Legea Big Brother, criticata de presedintele Uniunii Judecatorilor. "Ar trebui sa ne ingrijoreze serios"

supraveghere, legea Big Brother

Magistratul Dana Girbovan, presedinte al Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, a postat pe Facebook o serie de argumente impotriva actualei forme a legii „Big Brother”.
 

Promulgat vineri, actul privind accesul autoritatilor la datele electronice ale romanilor este deja viu comentat. Iar printre cele mai autorizate opinii este cea a magistratului Dana Girbovan, judecător la Curtea de Apel Cluj, aleasă de curand președinte al Uniunii Naționale a Judecătorilor din România. Intr-o postare pe Facebook, magistratul explica de ce nici a treia varianta a legii ‚Big Brother” nu respecta principiile impuse de Curtea de Justitie a Uniunii Europene.

Presedintele Klaus Iohannis a promulgat discret celebra lege Big Brother care permite tuturor serviciilor secrete - plus organelor cu atributii in domeniul apararii - accesul la datele de trafic retinute de furnizorii de servicii de comunicatii pe ani de zile. Pentru a intelege cine are acces la datele noastre, Legea apararii nationale prevede ca organele cu atributii in domeniul apararii sunt: Presedintele Romaniei, Parlamentul, Guvernul, CSAT, precum si fortele armate si fortele de protectie. Toti acestia vor avea dreptul de a solicita acces la datele noastre de trafic.

Legea trebuia, in mod normal, sa provoace discutii serioase in spatiul public, in conditiile in care aduce o atingere grava dreptului la viata privata si altor drepturi constitutional, insa acest lucru nu s-a intamplat.
Legea a fost adoptata intr-o tacere suspecta.
Dupa ce doua legi cu fost deja declarate neconstitutionale de CCR, am citit cu interes noua lege, curioasa sa vad in ce masura aceasta respecta principiile statuate prin decizia CJUE din 8 aprilie 2014, precum si prin decizia CCR nr.440 din 8 iulie 2014.

Concluzia este ca nu prea le respecta si argumentez punctual mai jos.

I. De ce este o lege "Big Brother":
Spre deosebire de variantele anterioare, noua lege nu prevede obligatia furnizorilor de retele publice de comunicatii de a retine anumite date generate de activitatea lor.
O modificare adusa art. 5 alin. 1 din legea 506/2004, aparent inofensiva, poate avea insa ca efect practic stocarea acestor date pe o perioada mult mai mare decat cea la care obliga vechea lege 82/2012 (de sase luni). Legea 506 prevede la art. 5 alin.1 obligatia ca aceste date sa fie sterse sau transformate in obligatii anonime atunci cand nu mai sunt necesare la transmiterea unei comunicari. Se subintelege asadar obligatia de a fi sterse imediat. Prin noua lege se adauga insa o nuanta si anume stergerea datelor se va face "nu mai tarziu de trei ani de la data efectuarii ultimei comunicari", fara a se prevedea nici o conditie suplimentara.
Cu alte cuvinte, furnizorii nu sunt obligati sa stocheze datele dar, data fiind ambiguitatea textului, le pot pastra pe o perioada de trei ani. Situatia aceasta este mult mai grava decat cea anterioara, nu doar pentru ca durata de stocare permisa este mult mai lunga, ci si pentru ca nu exista o uniformitate si o previzibilitate a modului in care va actiona fiecare furnizor.
Pe de alta parte, chiar trecand peste argumentele de mai sus, faptul ca nu este inserata in lege obligatia de stocare nu este in nici un caz de natura sa elimine pericolul neconstitutionalitatii. De altfel, CCR a spus in mod expres ca stocarea datelor in sine nu contravine nici Constitutiei, nici jurisprudentei Curtii, ci problema e legata de modul in care se reglementeaza accesul la aceste date si garantiile oferite.

Citește și
supraveghere, legea Big Brother
Noua lege Big Brother a fost adoptata de Parlament. In ce conditii vor avea acces autoritatile la datele noastre electronice
Cum a ajuns Petre Roman inculpat în Dosarul Mineriadei din 1990: „în subsolul Universității s-au găsit 22 de arme cu glonț; la sediul PNȚCD, substanțe halucinogene și materiale legionare”

II. Probleme de constitutionalitate
1. Noua lege NU prevede in mod expres ca accesul autoritatilor la datele stocate si utilizarea lor ulterioara trebuie sa se faca in mod strict in scopul prevenirii si al descoperirii unor infractiuni precis delimitate sau al desfasurarii cercetarii penale in cazul lor, fiind asadar incalcat principiul proportionalitatii (concluzia e explicit aratata in par.61 din hotararea CJUE).
Art. 12 ind.1 din lege prevede obligatia furnizorilor de servicii de a pune la dispozitia instantelor de judecata datele de trafic, datele de identificare a echipamentului si datele de localizare, fara ca solicitarea instantei sa fie limitata la un anumit tip de cauze. Pe baza acestui text pot fi accesate date de trafic in orice fel de cauze, inclusiv civile. Nu am reusit sa identific o alta norma care sa limiteze accesul la date prin raportare la tipul de infractiune, iar Codul de procedura penala face referire la "categoriile de infractiuni prevazute de legea privind retinerea datelor", care insa nu exista. (Mi se pare foarte greu de explicat aceasta lipsa si ma gandesc ca poate e data de limitele mele de civilista si or fi trecute undeva –unde??? Daca stie careva, pls help).
2. Solicitarile organelor de stat cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale sunt supuse dispozitiilor art.14,15 din Legea 51/1991, adica cele ce reglementeaza emiterea mandatului pe siguranta nationala.
Problema e, pe de-o parte, ca notiunea de organe cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale este diferita (mult mai larga) decat cea definita de Legea 51/1992. Pe de alta parte, nu este abrogat expres art. 13 lit.e din aceeasi lege, care permite organelor cu atributii in domeniul securitatii nationale sa solicite accesul la aceste date fara mandat. Si vom avea asadar discutii legate de abogarea/modificarea tacita sau nu a acestei prevederi, de aplicarea legii speciale vs. lege generala, cu diferenta de subiecte data de mentiunea anterior amintita, problema numai buna de speculat de pasionatii interpretarii legilor. Fata de importanta subiectului, o astfel de necorelare nu este permisa (cu atat mai mult cu cat a fost mentionata expres in avizul Consiliului Legislativ).
3. NU este prevazuta obligatia procurorului de a instiinta persoana ale carei date au fost accesate, daca in cauza s-a dispus o solutie de clasare sau de renuntare la urmarirea penala (par.37 din hot CJUE arata riscul ca asemenea situatie sa genereze in mintea persoanelor vizate sentimentul ca viata lor face obiectul unei supravegheri constante).
4. Legea nu prevede modul si durata de arhivare a suportului pe care sunt stocate informatiile primite la parchet sau instante. Alin.5 din art.12 ind.1 nou introdus prevede obligatia furnizorilor de a nu sterge aceste date pana la pronuntarea unei hotarari definitive a instantelor de judecata. Reglementarea nu ia in calcul varianta exercitarii cailor extraordinare de atac si nici nu se prevede insa nimic vis a vis de soarta suportului cu informatii existent la instanta/parchet.
Sunt si alte probleme, dintre care una interesanta e legata de chiar motivul pentru care nu s-a prevazut obligativitatea retinerii datelor, altele sunt legate de modul de redactare, dar deja e mult prea lunga postarea pentru Facebook.
In concluzie, aceasta lege ar trebui sa ne ingrijoreze mult mai serios si e important ca macar acum sa se dezbata public, pentru a nu lasa cetatenilor impresia ca legea este una inofensiva si fara implicatii grave in ceea ce priveste liberatea lor.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT E gata! Știm prima echipă promovată matematic în Superliga României
NEWS ALERT E gata! Știm prima echipă promovată matematic în Superliga României
Citește și...
Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea
Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea "Big Brother". Ce trebuie sa stiti despre prelucrarea datelor personale

Presedintele Klaus Iohannis a promulgat vineri celebra lege Big Brother, care da unde verde autoritatilor sa acceseze datele detinute de furnizorii de internet: de unde intram pe net, ce tip de echipament folosim si ce siteuri cautam.

Noua lege Big Brother a fost adoptata de Parlament. In ce conditii vor avea acces autoritatile la datele noastre electronice
Noua lege Big Brother a fost adoptata de Parlament. In ce conditii vor avea acces autoritatile la datele noastre electronice

Legea privind durata maxima de pastrare a datelor de trafic a fost adoptata miercuri de Camera Deputatilor, dupa ce la inceputul lunii a trecut si de Senat.
 

iLikeIT, legea Big Brother. Metodele prin care convorbirile voastre telefonice pot fi interceptate
iLikeIT, legea Big Brother. Metodele prin care convorbirile voastre telefonice pot fi interceptate

Legea Big Brother pune semne de intrebare despre usurinta cu care informatiile noastre sunt colectate de autoritati. Utilizarea internetului, locul de unde vorbim si convorbirile sunt inregistrate.

Recomandări
Românii au în conturile personale de pensii din Pilonul 2 o sumă record. Cât primește fiecare în medie
Românii au în conturile personale de pensii din Pilonul 2 o sumă record. Cât primește fiecare în medie

Românii au în conturile personale de pensii Pilon 2 o sumă record. Peste 160.000 de pensii Pilon 2 au fost deja plătite către cei ieșiți din activitate, jumătate din sumă numai anul trecut.

Joe Biden a ajutat în secret Ucraina să se apere de atacurile Rusiei și a trimis rachete ATACMS cu rază lungă de acțiune
Joe Biden a ajutat în secret Ucraina să se apere de atacurile Rusiei și a trimis rachete ATACMS cu rază lungă de acțiune

În ultimele săptămâni, Statele Unite au trimis în secret rachete cu rază lungă de acțiune Ucrainei pentru a fi folosite în lupta împotriva invadatorilor ruși, iar Ucraina le-a folosit deja de două ori.

Cum a fost prinsă că a luat mită doctorița ginecolog din Giurgiu. Banii pe care-i avea în buzunar erau marcați
Cum a fost prinsă că a luat mită doctorița ginecolog din Giurgiu. Banii pe care-i avea în buzunar erau marcați

Este anchetă la Spitalul Județean de Urgență din Giurgiu, după ce un medic ginecolog a fost prins în flagrant în timp ce lua mită pentru o operație de cezariană, acoperită de asigurarea medicală.