Ipoteze în ancheta exploziei de la stația de gaz din Pantelimon. Mașina care funcționa pe GNC ar fi putut avea defecțiuni
O explozie puternică a curmat, duminică dimineață, viața unui angajat al unei stații de gaz natural comprimat de lângă București.
Rănit în deflagrație a fost și șoferul care își alimenta mașina cu acest carburant. Întreaga zonă a fost în mare pericol, pentru că după explozie putea izbucni un incendiu devastator.
Explozia asurzitoare s-a produs la o stație de alimentare cu gaz natural comprimat din Pantelimon, lângă București.
Martor ocular: „Pur și simplu a explodat. O explozie de care nu am auzit în viața mea, de tonalitatea aia, groasă”.
Reporter: Și suflul l-ați resimțit inclusiv dvs?
Martor ocular: „Da”.
Reporter: Și în momentul în care a explodat, ce ați văzut, butelii în aer, mașina?
Martor ocular: „Un nor de praf care s-a ridicat vertical chiar în locul stației, și apoi s-a umplut toată șoseaua de fum, cam pe o porțiune de o sută de metri.”
Sublocotenent Ana Covașniuc, purtător de cuvânt ISU București-Ilfov: „În urma evenimentului, au fost identificate două victime, una decedată, iar cea de-a doua transportată la spital. Alimentarea cu gaze a fost oprită, iar traficul în zonă a fost restricționat.”
Angajatul stației care și-a pierdut viața avea doar 26 de ani, iar șoferul mașinii, în vârstă de 42 de ani, a ajuns cu răni la Spitalul de Urgență Floreasca. Imaginile surprinse inclusiv de camerele de supraveghere din zonă arată dimensiunea dezastrului.
Doar norocul a făcut ca explozia să nu se transforme într-o adevărată catastrofă, pentru că la doar câțiva metri distanță, în spatele stației de alimentare cu gaz natural, sunt depozitate câteva butelii mari, cu un conținut probabil ușor inflamabil, iar în cealaltă parte, la aproximativ 15 metri, un uriaș rezervor cu gaz petrolier lichefiat.
Din fericire, explozia nu a fost urmată și de un incendiu, care putea declanșa o serie de explozii în lanț.
Suflul exploziei a fost atât de puternic, încât o a doua butelie încărcată cu gaz natural comprimat, aflată și ea, cel mai probabil, în același autoturism, a fost realmente proiectată ca o rachetă peste șosea, la o distanță de aproximativ 75-100 de metri.
Imediat după deflagrație, perimetrul a fost asigurat de polițiști și pompieri, care au cercetat autoturismul și resturile metalice împrăștiate pe o suprafață mare.
Cel mai probabil, explozia a fost provocată de o butelie ce se afla în portbagajul mașinii și care este distrusă în cea mai mare măsură. Surse apropiate de anchetă afirmă că ea va fi expertizată pentru a se vedea dacă nu cumva a fost vorba și despre o improvizație.
Reporter: Butelia de pe mașină va fi expertizată?
Reprezentant stație GCN: „Sigur, sigur. Fiecare piesă în parte.”
Reporter: Este posibil să fi fost o improvizație la mijloc?
Reprezentant stație GCN: „Nu aș putea să fac, nu vreau să fac speculații până nu avem o certitudine din documente.”
Specialiștii Asociației Gazului Natural pentru Vehicule susțin că în România sunt peste 3.000 de astfel de mașini echipate cu instalații de gaz comprimat și că, spre deosebire de stațiile de alimentare, ele nu sunt verificate suficient de riguros din pricina legislației permisive.
Dumitru Becșenescu, președintele Asociaţiei Gazului Natural pentru Vehicule:„Este deja ipoteza pe care nu putem să o excludem, ca acea mașină să fi avut o butelie mai veche de 20 de ani, și atunci foarte probabil că nu avea nici ITP-ul făcut, și asta e responsabilitatea celui care nu și-a făcut ITP-ul. Este posibil ca butelia să aibă sub 20 de ani, iar dacă are sub 20 de ani, este posibil ca ea să fi fost montată undeva într-un service neautorizat din Europa. Nu știm cine a montat-o și cum a montat-o.