Internauții din mediul urban au cel puțin un televizor smart: 35% urmăresc exclusiv conținut online pe VOYO și alte platforme
Peste jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cel puțin un abonament pentru accesul la platforme de streaming video, majoritatea folosind un Smart TV (75%).
Conform studiului Romanians New Media Adoption, realizat de echipa Data Intelligence a agenției de media Spark Foundry, membră a Publicis Groupe România, 87% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cel puțin un televizor smart acasă, dintre aceștia, 35% urmărind exclusiv conținut online pe VOYO și pe alte platforme precum Netflix sau HBO.
De asemenea, printre activitățile digitale principale ale românilor continuă să se numere plățile și cumpărăturile online, accesarea platformelor de social media și interacțiunea cu prietenii și familia.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
În plus, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cel puțin un abonament (personal sau în gospodărie) pentru accesul la platforme de streaming video, majoritatea folosind un Smart TV (75%).
Studiul face parte din Focus On: New Media Usage, o serie de rapoarte care urmăresc evoluția comportamentelor de consum media, bazate pe studii cantitative.
„Datele din noul studiu ne arată o creștere semnificativă a interesului pentru conceptul de 'Metaverse' în rândul utilizatorilor de internet din mediul urban, cu 62% dintre ei raportând că au auzit despre acesta. Mai mult decât atât, avem motive să credem că acest interes va fi susținut, având în vedere că 60% dintre cei familiarizați cu Metaverse sunt dornici să experimenteze experiențele virtuale oferite de acesta. În același timp, observăm o adoptare tot mai mare a platformelor de streaming video, cu 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban având cel puțin un abonament acasă. Mai interesant este faptul că majoritatea acestora, adică 75%, utilizează televizoare Smart pentru a accesa conținutul video. Aceste cifre evidențiază evoluția continuă a preferințelor și comportamentului utilizatorilor în mediul digital”, a declarat Valeriu Galani, Brand Lead, Spark Foundry.
Studiul a fost realizat de echipa Data Intelligence a agenției de media Spark Foundry, prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviews), pe un eșantion de 806 persoane, de sex feminin și masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoare de internet, din mediul urban, în perioada 10-18 mai 2023.
Românii și televizoarele smart
87% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cel puțin un televizor smart acasă, dintre aceștia, 35% urmărind exclusiv conținut online (Netflix, HBO, Voyo, etc).
Deși în scădere, majoritatea respondenților încă urmăresc programele TV împreună cu familia și cred că acest lucru a devenit o obișnuință care i-a apropiat de familie. S-a înregistrat o scădere și în privința celor care petrec mai mult timp în fața televizorului în ultimele 12 luni, 43% dintre utilizatorii urbani de internet urmărind mai puțin știrile locale decât în timpul pandemiei.
Persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 55 de ani urmăresc programele TV împreună cu familia într-o măsură mai mare, iar cei cu vârste între 25 și 34 de ani au petrecut mai mult timp în fața TV-ului în ultimele 12 luni. În ceea ce privește informațiile, cei cu vârste între 25 și 44 de ani preferă să urmărească știrile la TV, decât să le citească online.
De asemenea, au urmărit mai puține emisiuni TV/videoclipuri online pentru copii decât în timpul pandemiei.
Care sunt principalele platforme de social media utilizate de români
Noul studiu arată că principalele platforme de social media utilizate de români rămân în continuare Facebook, Instagram și TikTok. În timp ce primele două nu au înregistrat oscilații mari față de valul anterior, TikTok a înregistrat o evoluție pozitivă față de valurile anterioare.
Facebook continuă să fie cea mai utilizată platformă, în special printre persoanele de peste 45 de ani. Cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani sunt mai atrași de platforme precum Instagram și TikTok, în timp ce LinkedIn este preferat de cei cu vârsta între 35 și 44 de ani, iar Twitter este preferat de cei cu vârsta peste 55 de ani. Snapchat, BeReal și Reddit sunt alese cel mai des de către reprezentanții Generației Z (18-24 de ani), în timp ce Pinterest este preferat într-o măsură mai mare de cei cu vârste între 18-24 de ani și 45-55 de ani.
Instagram rămâne cea mai populară rețea de socializare
Instagram păstrează titlul de cea mai populară rețea socială cu ajutorul căreia poți urmări postările prietenilor. Cu excepția activităților precum swipe-up în stories, care a înregistrat o creștere pozitivă, celelalte activități au înregistrat o tendință de scădere sau au rămas stabile în comparație cu valul anterior.
Persoanele cu vârsta între 18 și 34 de ani postează fotografii și stories pe Instagram. Cei cu vârsta între 18 și 24 de ani preferă să urmărească postările prietenilor, să vizualizeze stories, să urmărească celebrități/influenceri și să reacționeze la sondaje. Cei cu vârsta între 25 - 34 de ani preferă utilizarea filtrelor.
Persoanele cu vârsta între 35 și 44 de ani preferă să împărtășească videoclipuri, iar cele cu vârsta între 45 și 55 de ani participă la concursuri. Persoanele cu vârsta de 55+ de ani reacționează mai mult la fotografii și videoclipuri și preferă să acceseze reclamele sponsorizate.
TikTok și puterea influencerilor
Pe TikTok, conștientizarea campaniilor cu influenceri a înregistrat o ușoară scădere față de valul anterior, dar totuși a depășit rezultatele din aceeași perioadă a anului trecut. Campaniile legate de muzică au fost cele mai distincte și memorabile, cu toate că au înregistrat o evoluție negativă. Cele mai mari creșteri s-au înregistrat în campaniile gastronomice și turistice.
Metaverse
Conform noului studiu, se observă o creștere a conștientizării conceptului Metaverse în comparație cu valurile anterioare. 62% dintre utilizatorii de internet urbani au auzit de „Metaverse”, din care 60% ar fi interesați să încerce astfel de experiențe virtuale. 57% dintre ei ar fi interesați de concerte de muzică, jumătate de socializare, 43% de jocuri și 40% de experiențe educaționale.
Evoluția platformelor și conținutului de live streaming
Platformele cele mai utilizate pentru live streaming rămân Youtube și Facebook, ambele înregistrând o scădere față de valul anterior. În schimb, Twitch a fost singura platformă care a înregistrat o creștere semnificativă, revenind la aceeași valoare din mai 2021. În ceea ce privește subiectele abordate, muzica rămâne preferata în cadrul streamingului live. Divertismentul a avut o evoluție constantă față de valul precedent. În același timp, Turismul și Jocurile au înregistrat cele mai mari creșteri în materie de conținut de live streaming.
E-commerce prin social media
Conform noului studiu, 8 din 10 utilizatori de internet din mediul urban continuă să creadă că funcția de etichetare din social media este utilă, deoarece pot vedea direct prețul, fără a accesa magazinul online, sau îi duce direct pe pagina magazinului online. Cea mai mare creștere în comparație cu toate valurile poate fi observată în cazul celor care dau click când observă o fotografie pe Instagram în care este etichetat un anumit brand și intră să vadă produsele respective.
Gaming
Potrivit aceluiași studiu, toate tipurile de activități de gaming au înregistrat o scădere, cu excepția a două categorii: achiziționarea de jocuri video de la magazine online și transmisiunile live care prezintă stilul de joc al gamerilor. Activitatea principală rămâne jucatul sau descărcarea de jocuri video gratuite, urmată de jocurile pe smartphone-ul personal.
Utilizatorii principali de jocuri online, care preferă să joace împreună cu prietenii sau chiar cu persoane necunoscute, se încadrează în grupa de vârstă 18-34 de ani, în timp ce categoria de vârstă 25-44 de ani preferă jocurile de rețea și transmisiunile live care reflectă propriul stil de joc.
Majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban au un tip de joc preferat, iar în acest val se observă o creștere a interesului pentru povestea din spatele unui joc. În ceea ce privește criteriile de selecție a jocurilor în rândul românilor cu vârste cuprinse între 18 și 44 de ani, popularitatea și recomandările influencerilor de gaming joacă un rol important. Pentru persoanele cu vârste între 18 și 24 de ani, designul și povestea jocului sunt aspecte esențiale, în timp ce pentru persoanele de peste 55 de ani, găsirea jocului preferat și căutarea de jocuri video gratuite rămân prioritare.