În ultima perioadă, 5 tineri turiști au fost uciși de mașini în timp ce mergeau pe marginea drumului. De ce nu sunt trotuare
Tragediile din ultimele zile, în care 5 tineri au fost omorâți de mașini în timp ce mergeau pe marginea drumului, atrag atenția că numeroase localități și stațiuni turistice NU au trotuare.
Oamenii sunt nevoiți să pășească pe carosabil, iar mașinile trec pe lângă ei.
Autoritățile se bucură de prosperitatea pe care o aduc turiștii, dar se scuză când e vorba de amenajări minimale pentru securitatea și confortul oaspeților.
La Colibița, în județul Bistrița-Năsăud, o destinație turistică tot mai căutată, vizitatorii merg lipiți de gard. Drumul din stațiune a fost modernizat încă de acum trei ani, cu o investiție de aproximativ 10 milioane de euro, însă nu are trotuare.
Turist: "Trebuie să te ferești, sunt zone în chiar nu ai loc între banda de circulație și parapet!"
Șoferii trebuie să reducă viteza și să ocolească oamenii.
Turist: "Sunt multe mașini, ne-am ferit un pic, altfel nu poți. Uitați și pe partea cealaltă, nu sunt trotuare, exact pe șosea."
Edilul comunei Bistrița Bârgăului, de care aparține și Colibița, cunoaște problema, dar nu are soluții.
Vasile Laba, primarul comunei Bistrița Bârgăului: "Efectiv, Colibița 99 la sută este privată, nu au putut să exproprieze atâtea persoane ca să poată să facă trotuare. Sunt lăsate niște alei, acuma, nu sunt atât de late.”
Între 2 Mai și Vama Veche, unde acum o săptămână s-a produs tragedia care a șocat o țară întreagă, este un du-te vino permanent. Sute de turiști străbat pe jos distanța de 4 kilometri dintre cele două sate care aparțin comunei Limanu.
O mică parte din drum pot merge pe pista de biciclete, apoi o iau prin buruienile care la sfârșitul zilei ajung să depășească glezna. Aici s-a produs accidentul în care Vlad Pașcu, drogat, a intrat într-un grup de 8 tineri și i-a ucis pe 2 dintre ei.
Autoritățile locale nu au soluții.
Daniel Georgescu, primarul comunei Limanu: "Unde scrie în legislație că pe lângă drumurile naționale trebuie să existe trotuare? Trebuie să discutați problemele astea cu poliția circulației și cu cei de la drumurile naționale. Adică nu e problema primăriei!".
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: ”Acea zonă este sau figurează în spațiul intravilan al primăriei respective. Legea îi obligă să își sistematizeze teritoriul și să construiască trotuare".
Vizitat anual de aproape 800.000 de turiști, și Branul are o infrastructură pietonală jalnică.
Turist: "Știu că e periculos, dar ce să fac, că nici acolo nu este trotuar."
Turist: "De acum 50 de ani, de când eram eu copil, tot așa se circulă. Atunci erau două mașini, o cotigă, un măgar, un gard. Acum e teroare!"
Și aici, autoritățile se bâlbâie.
Cosmin Feroiu, primarul comunei Bran: "Trebuie să ne edificăm la următorul aspect: dacă trotuarele la momentul ăsta sunt în administrarea comunei Bran sau sunt ale companiei naționale de infrastructură rutieră, drumurile naționale, în speță."
ORDONANȚA nr. 43 din 28 august 1997, privind regimul drumurilor:
Articolul 19
(2) Consiliile locale vor asigura, în intravilan, condițiile de deplasare a pietonilor și cicliștilor, prin amenajări de trotuare și piste.
Articolul 38
(1) Pe sectoarele de drumuri publice care traversează localități rurale, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să întrețînă șanțurile, rigolele, podețele, plantațiile, trotuarele, căile pietonale sau altele asemenea.)
Dacă ar citi legea, primarul ar afla că instrastructura pietonală și de biciclete cade în sarcina autorităților locale, chiar dacă drumul care trece prin localitate este unul național.
Sursa: Pro TV
Etichete: turisti, primar, drumuri, accidente rutiere,
Dată publicare:
02-09-2023 20:04