Primele teorii despre aterizarea fortata, in lipsa oricaror confirmari oficiale. Ce s-a intamplat cu avionul pilotat de Iovan

Dată publicare: 21-01-2014 07:58
Dată actualizare: 24-01-2014 06:59


Luni, 20 ianuarie 2014, ora 13.30, avionul bimotor BN2 a decolat de pe aeroportul Aurel Vlaicu Baneasa cu destinatia Oradea, unde ar fi trebuit sa ajunga la ora 16.30.

Medicii aflati la bord urmau sa preleveze organele unui pacient aflat in moarte cerebrala pentru a le duce celor care aveau nevoie disperata de ajutor. Din nefericire, acest lucru nu s-a mai intamplat. Avionul a efectuat o aterizare fortata sau s-a prabusit - pentru ca pana acum nu exista nicio confirmare oficiala a niciuneia dintre variante, in jurul orei 15.45, in parcul national Apuseni.

Ultima oara, pilotul Adrian Iovan, aflat la mansa avionului, a luat legatura cu controlorii de zbor si turnul de control al ROMATSA in jurul orei 15.30. El a cerut sprijin sa coboare de la altitudinea de 4.000 de metri, unde exista pericolul producerii fenomenului de givraj, pana la un plafon de 2.000 de metri. De asemenea, el cere controlorilor de zbor ROMATSA permisiunea de a intra in conditii de zbor VFR - adica Visual Flight Rules. Practic, in acel moment, la sub 2.000 de metri altitudine, aeronava, relativ usoara de 10 locuri, a iesit complet din raza de actiune a radarelor romanesti, fiind practic vorba - potrivit declaratiilor lui Aleodor Francu, directorul general al ROMATSA - de spatiul aerian necontrolat al Romaniei, pentru ca o aeronava aflata la acea altitudine de sub 2000 de metri nu poate fi localizat, iar pilotul nu poate comunica pozitia in care se afla.

Daca stam si compilam aceasta informatie cu faptul ca avionul s-a prabusit sau pilotul a incercat sa faca o aterizare fortata in parcul national Apuseni la o altitudine de 1400 de metri - asta inseamna ca distanta dintre plafonul de zbor al aeronavei BN2 pana la brazii de acolo de pe munte, din zona Pasului Ursoaia din Apuseni, era de numai 600 de metri, in conditii de vreme nefavorabila: ceata si vizibilitate redusa.

Unul dintre cei 4 medici care se aflau in avion, alaturi de acea tanara studenta la medicina, a fost adus pe brate de salvatori in tabara de prim-ajutor si a povestit ca pilotul Adrian Iovan le-a spus tuturor ca exista pericolul aparitiei givrajului - un fenomen extrem de periculos. Practic, particulele fine de apa, la temperaturi foarte scazute, pur si simplu se depun pe toate suprafetele aerodinamice ale avionului si le schimba forma si functionalitatea. Asta inseamna ca avionul se ingreuneaza cu 50 pana la 100 de kg de gheata, fuselajul fiind extrem de mare, iar avionul se poate prabusi.

Astfel, Adrian Iovan le-ar fi spus oamenilor: "Coboram, in incercarea de a evita givrajul."

In acel moment, a povestit unul dintre medici, ar fi lovit varful unui brad si ar fi cazut printre brazi, jos, in zona piscului cu altitudine de 1400 de metri. Acolo au fost gasiti si de padurari, avionul fiind cu varful in jos.

Unul dintre medicii din aeronava a reusi sa sune la 112, la ora 16.16, anuntand incidentul.

La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius judetul Bihor, o studenta si doi membri ai echipajului de zbor - pilotul Adrian Iovan si copilotul Razvan Petrescu. Echipa medicala din avion urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de un padurar, dupa o cautare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Munti Apuseni si localnici. In zona unde a aterizat fortat avionul a fost trimis si un elicopter de la SMURD Mures, insa acesta a fost nevoit sa se retraga, din cauza cetii.

Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta, de asemenea, in stare grava. Aceasta din urma nu a putut fi salvata, in ciuda manevrelor de resuscitare facute de echipajul de prim ajutor.


VIDEO PROTVPLUS.RO