Haos pe calea ferată din România, cu ore de întârzieri și vagoane-cuptor. Călătorii sunt revoltați
Numai un drum cu trenul, să nu ai astăzi, în România! Din nefericire, unii nu au avut de ales și au simţit că leșină până la destinație. În multe vagoane, aparatele de aer condiționat nu au funcționat, iar majoritatea garniturilor au avut întârzieri.
Din motive de siguranță, CFR Infrastructură a impus restricții de viteză, care se mențin şi în următoarele zile toride.
Călător: „Să arunce trenurile astea la gunoi, la gunoi cu ele, la gunoi, că ne face țara de râs”.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Reporter: Cum a fost?
Călător: „Foarte rău, am făcut baie”.
Băiat: „A fost o experiență foarte urâtă, nu mai vin cu trenul, îmi iau permis.”
În bătaia soarelui, și cu sisteme de climatizare care abia funcționează, vagoanele s-au transformat repede în cuptoare. Obosiți și transpirați după un drum care a fost mai lung ca oricând, bieţii oameni abia așteptau să ajungă la destinație. Străinii care au mers pentru prima dată în aceste condiţii au crezut că s-au întors în timp. Iată ce părere și-a format un turist din Israel.
Turist din Israel: „Trenul? Un dezastru. Sunt în 2024, fără aer condiționat, o întârziere de 2 ore , toată lumea (ne arată că scoteau limba) și încercau să se răcorească. Nu îmi vine să cred că în 2024 – acesta este trenul – practic tu iei o vacă, o oaie dintr-un oraș în altul. Vin din Iași (face un gest cu mâna că este oribil, n.r.)”
„O căldură de nedescris, foarte cald , nu a mers aerul, foarte urât din partea lor” spune altcineva.
(...)
„Greu, nu a funcţionat aerul condiţionat” zice alt călător.
Pe panoul de informații – unele trenuri aveau întârzieri și de 140 de minute.
Tânăr: „Din câte am înţeles din cauza temperaturilor. Nasol a fost că nu am avut aer condiționat, undeva de la Focșani s-a stricat. Foarte cald”
Greu a fost și pentru cei care așteptau pe peroane. Și-au luat sticle de apă, evantaie sau ventilatoare portabile.
Joi, sute de călători care au plecat la 11.30 din București spre Constanța, au trecut printr-o tortură. În urma unui scurt circuit, locomotiva s-a umplut de fum, iar călătorii au coborât din vagoane și au așteptat mai bine de trei ore în câmp.
Călător: „Noi la 3 am plecat din Brănești. Nu aveam apă deloc, aveam un puț din care a băut toată lumea. Apărea 56 de grade în tren, simţeam că ne sufocăm, am deschis ușile, erau bătrâni, copii în tren.”
După ce au pornit din nou la drum, au fost surprinși şi de un incendiu de vegetație, care a dat peste cap tot traficul feroviar. În total, 13 garnituri de tren au oprit în câmp deschis sau în cele mai apropiate gări. Potrivit ISU Dobrogea, flăcările au înghițit vegetaţia pe mai bine de 400 de hectare de teren.
Tânără: „Se stă deja de opt ore în trenul ăsta, am plecat de la ora 8 de la ora opt pe un drum de două ore”
Iar problemele de pe calea ferată nu s-au oprit aici. Într-o garnitură care a plecat de la Arad spre Sibiu, călătorii au găsit ploșnițe și gândaci.
Potrivit normelor europene, călătorii pot primi despăgubiri dacă trenurile au întârziere, în funcție de timpii de așteptare pot primi între 25 și 50 din valoarea biletul. Regulamentul, deşi este valabil în majoritatea statelor europene, în România nu se aplică. Și asta pentru că oficialii din Ministerul Transporturilor au cerut o derogare de la plata acestor compensații.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR călători: „România are derogare pentru că România nu este deloc pregătită cu sistemul, vagoane și locomotive, și după cum ştie, toate lumea sistemele astea sunt avariate”.
Trenurile vor circula cu restricții de viteză și în următoarele zile din cauza caniculei. Din motive de siguranță, CFR Infrastructură impune trenurilor să circule cu 20-30 de km/h mai puţin decât în mod normal.
Explicațiile CFR călători
Au fost întârzieri între 30 și 150 de minute la unele trenuri care au venit din diverse orașe ale țării și au trebuit să ajungă în Gara de Nord din București.
De cele mai multe ori, câlătorii au fost nemulțumiți, deoarece, au spus ei, nu au primit foarte multe informații și nu au știut de ce garniturile au avut întârzieri atât de mari.
Într-un comunicat de presă, CFR a anunțat că faptul că, în acest sfârșit de săptămână, traficul feroviar se va desfășura în condiții speciale la nivel național. Asta pentru că în aceste zile toride se încălzește foarte tare și șinele se încălzesc foarte mult, ating uneori și 50 de grade Celsius și din motive de siguranță CFR Infrastructură a impus trenurilor să circule cu o viteză mult mai mică, cu 20-30 km/h mai puțin decât viteza obișnuită.
Nici condițiile din trenuri nu sunt cele mai bune. În unele vagoane, instalațiile de climatizare nu funcționează cum trebuie.
Potrivit CFR, există aparate de aer condiționat în aproximativ 95% din toate garniturile care circulă în acest moment, însă, de cele mai multe ori, sistemul nu face față.
Dacă aveți o călătorie cu trenul în următoarea perioadă și aveți parte de astfel de neplăceri, ajungeți târziu la destinație, trebuie să luați în calcul faptul că CFR Călători nu oferă despăgubiri. Asta în condițiile în care, deși există regulamente europene care obligă toți operatorii feroviari să ofere astfel de compensații, autoritățile din România au obținut o derogare de la oficialii europeni și nu oferă astfel de despăgubiri.