Guvernul vrea să desființeze birocrația. Va fi creat un ghișeu național online unic
Aproape două miliarde și jumătate de euro ar urma să fie investiți în următorii 10 ani în digitalizarea serviciilor publice. Guvernul și-a propus să desființeze birocrația.
Responsabilii vor să verifice cum funcționează serviciile online oferite de instituțiile statului. La final, va fi creat un ghișeu național online unic, un fel de cloud guvernamental, pe care fiecare cetățean să îl poată accesa, ca să obțină acte personale ori autorizații, fără să se mai deplaseze la sediile fiecărei instituții.
În viitorul apropiat, oamenii vor putea obține diverse acte, cum ar fi permisul de conducere, talonul auto sau autorizația de construcție fară să mai vină la ghișeu. Guvernul a pus la punct o strategie de digitalizare pentru următorii 10 ani, care include, printre altele și înființarea unui punct de contact unic. O platformă care va conține toate instituțiile publice din România.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Octavian Oprea, Autoritatea pentru Digitalizarea României: „În planul nostru pe următorii 10 ani sunt incluse instituții precum Ministerul Sănătății. În aproximativ 36 de luni vom avea un dosar electronic al fiecărui cetățean din România, Ministerul Muncii este un partener important prin platformele precum Revisal."
ANAF-ul sau Ministerul de Interne vor fi prezente încă de la început pe platformă. Datele ne vor fi cerute o singură dată și vor fi verificate la cel mai înalt nivel. Pentru început vom scana buletinul, care în curând va fi electronic.
În momentul în care vom crea un cont pe noua platformă, un asistent virtual va verifica datele din buletin. Dacă sunt corecte, ne este permis accesul și vom alege un nume de utilizator și o parolă care vor fi memorate pe site. Urmează autentificarea prin doi factori: vom primi la fiecare logare un cod nou pe care îl vom folosi să ne autentificăm. Totul va fi simplificat, iar interfața va semănă foarte mult cu platformele de socializare, cum ar fi de exemplu Facebook sau Instagram."
Fiecare instituție cheie va renunță treptat la birocrație, iar documente precum diplome, cataloage sau fise matricole vor fi digitalizate și arhivate în viitor online.
În același timp, și Uniunea Europeană pregătește implementarea unui portofel digital unic prin care cetățenii celor 27 de țări membre UE să se poată înregistra cu o identitate unică pe site-urile guvernelor locale ca să își plătească facturile la utilități.
Octavian Oprea, Autoritatea pentru Digitalizarea României: „Vom avea o singură identitate, nu vom mai avea 4-5 identități precum avem în momentul de față."
O variantă mai veche a ghișeului unic există și acum dar nu a mai fost îmbunătățită din 2010. Odată implementate, aceste strategii ar putea crea economii însemnate la bugetul de stat, reprezentând aproximatv 2% din Produsul Intern Brut.