Guvernul vrea noi tarife pentru roviniete. Majorările ar putea ajunge la 40%
Guvernul a adoptat un proiect de lege care stabilește noi tarife rutiere pentru circulația pe rețeaua de drumuri naționale.
Este vorba despre roviniete pe care le plătesc toți șoferii, iar taxele vor fi calculate în funcție de norma de poluare și de kilometri parcurși.
În cazul autoturismelor, majorările vor ajunge la 40 la sută, dar sunt de șase ori mai mari pentru TIR-uri și camioane. Momentan, autoritățile au făcut doar simulări ale prețurilor pentru că noile reguli ar uma să intre în vigoare din 2026.
Obligatorie pentru orice vehicul de transport marfă sau persoane care circulă pe drumurile naționale, rovinieta va fi calculată și în funcție de clasa Euro a mașinii. Practic, cu cât autoturismul este mai vechi și poluează mai mult, cu atât și taxa de drum va fi mai mare.
În prezent, taxele de drum variază doar în funcție de durata de utilizare, de la o săptămână până la un an, dar și de categoria autoturismului.
După principiul "poluatorul plătește" șoferii care au mașini mai vechi vor plăti mai mult. Potrivit primelor simulări, făcute de un consultant extern al ministerului Transporturilor, taxa de drum pentru o mașină Euro 6 ar putea să crească de la 28 de euro, cât este acum, la aproape 39 de euro, cu aproape 40 la sută mai mult. Pentru mașinile Euro 2 sau Euro 3 rovinieta ar urma să fie mai mare cu 20-30% decât la Euro 6.
Șofer: ”20 -25 la sută era acceptabil pentru toată lumea – eu am o mașină veche, dar are un euro 4 – probabil că poluează mai mult decât asta care e nou nouță pe care i-am cumpărat-o soției”.
Șoferii vehiculelor cu o masă mai mare de 3,5 tone vor plăti în locul rovinietei, taxa Toll Ro, care va fi calculată în baza unui tarif unitar, dar și a distanței parcurse. De exemplu, taxa anuală de drum pentru un TIR euro 6 este acum 1.210 euro. În varianta propusă, din 2026 ar putea să crească la 7.050 de euro, adică de aproape 6 ori.
Radu Dinescu, UNTRR, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România: ”Problema României este infrastructura subdezvoltată parcul învechit, la vehiculele naționale vorbim de peste 15 ani, la autoturisme sunt peste 12 ani – dacă nu ai făcut infrastructură și nu ai modeernizat parcul 30 de ani și vrei să faci totul într-un singur an, adoptarea terapiei șoc, ei bine, șocul s-ar putea să fie considerabil”.
În cazul mașinilor electrice, tarifele propuse ar urma să fie cu 50% mai mici, însă oficialii din Ministerul Transporturilor susțin că vor veni cu noi propuneri de taxe pe care le vor adopta prin act normativ. Pentru transportatori, rovinietele ar urma să fie calculate și în funcție de tipul șoselei. În cazul drumurilor naționale, taxele de drum ar putea fi mai mici față de cele pentru autostrăzi. Iar asta înseamnă că tirurile se vor muta pe drumurile naționale ca să plătească mai puțin.
Cristian Pistol, director general CNAIR: ”Va crește prețul. Pot să vă spun că în România este rovinieta cea mai ieftină la nivel european, următoarea țară având o rovinietă undeva la 45-46 de euro pentru un an, pentru un autoturism. Rovinieta care va fi achiziționată pentru un autovehicul cu normă de poluare mai mică va fi mai mică decât pentru cele care poluează mai mult”.
Autoritățile și-au asumat prin PNRR că vor moderniza sistemul de calcul al rovinietei, așa cum se întâmplă în multe țări europene. În Germania, de exemplu, taxa de drum se stabilește în funcție de infrastructura rutieră, poluarea aerului și poluarea fonică.