Guvernul amână propriul proiect de taxare a mașinilor poluante din centrele marilor orașe pe motiv de „lipsă de transparență”
Guvernul amână un proiect care, teoretic, ar fi scos mașinile poluante din centrul orașelor mari. Erau vizate autoturismele până-n Euro 6. Cei care le folosesc și ar fi intrat totuși în zonele interzise, ar fi fost amendați cu 300 de lei.
În plus, la fiecare zi de întârziere a plății amenzii, mai aveau de dat, confom documentului, încă 500 de lei. PSD a justificat retragerea proiectului prin faptul că nu a existat o dezbatere publică.
În prezent, aproape jumătate din parcul auto din România este mai vechi de 10 ani.
Anunțul privind scoaterea proiectului de pe agenda Guvernului a fost făcut de Partidul Social Democrat într-o postare pe Facebook. De precizat că proiectul a fost promovat de Ministerul Dezvoltării, condus de Adrian Veștea, membru PNL.
„Această inițiativă, care are un impact social ridicat și care introduce taxe noi, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică și de a fi validată politic în interiorul Coaliției de Guvernare.” – se arată în postare.
Ministerul Devoltării apucase să anunțe că proiectul va fi unul prioritar și că va fi implementat în următorii doi ani în mai multe orașe mari.
Marin Țole, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării: „Există o anexă la legea 104 din 2011 privind calitatea aerului și sunt 13 orașe deja acolo unde trebuie restricțiile impuse și să putem face zonele verzi.”
Printre orașele în centrul cărora ar fi trebuit să circule doar mașini electrice, hibrid ori Euro 6 se numără Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Craiova și București. Ceilalți șoferi care ar fi intrat totuși în zonele cu restricții ar fi fost amendați cu 300 de lei. Fiecare zi de întârziere a plății ar fi fost penalizată cu încă 500 de lei.
Proiectul a creat controverse atât la nivelul autorităților centrale cât și în primării. Unii edili consideră că decizia ar trebui să fie luată de fiecare oraș din parte atunci când e pregătit pentru așa ceva.
Nicușor Dan, primarul Capitalei: „Ca autoritate locală, putem să instituim orice fel de taxă pe orice fel de domeniu public din București. Nu era nevoie de o lege să ne spună. Problema este când vine o lege și ne spune, fă-i tu asta. O autoritate locală trebuie să aibă o autonomie locală și răspunde în fața cetățenilor de măsurile pe care le ia în ceea ce privește traficul.”
Și printre șoferi părerile sunt împărțite.
Șofer: „E ceva ce mă aștept să se întâmple, dar nu e ceva plăcut pentru că în România nu avem infrastructură pentru a fi sustenabilă treaba asta cu mașinile. Oamenii nu își permit să aibă o mașină mai scumpă.”
Șofer: „Să plătim, dacă tot facem atâtea lucruri pentru un aer mai curat, de ce să nu respectăm legea așa cum trebuie.”
Șofer: „Eu nu am mașină electrică și nici nu am de gând să-mi iau.”
Reporter: Euro cât este mașina ta?
Șofer: „Euro?”
Reporter: Da.
Șofer: „5.000”
Reporter: Nu, ce grad de poluare are? EURO 2, EURO 3?
Șofer: „Nu știu, habar nu am.”
Șofer: „Nu merg cu mașini sub EURO 5 de obicei. Dar, totuși, această mașină este EURO 3. Am mers cu ea până la mare, atât. Pentru că n-am avut mașinile mele disponibile.”
În Milano, Paris, Hamburg sau Zurich, au fost luate măsuri asemănătoare, însă acolo, autoritățile au pus la dispoziția șoferilor parcări, centuri ocolitoare și transport în comun. Iar restricțiile au fost introduse progresiv, într-o perioadă lungă de timp.