Filmările din trafic devin probe la Poliția Rutieră. Proiectul e în dezbatere publică. Ce alte modificări sunt
Șoferii care încalcă legea ar putea fi amendați și în baza imaginilor surprinse de camerele de bord și de supraveghere.
Modificările sunt cuprinse într-un proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Administrației și Internelor. Schimbările propuse la Codul Rutier mai prevăd sancțiuni severe și creșterea perioadei de suspendare a permisului, în anumite condiții.
Un tânăr vatman înregistrează zilnic incidente în traficul din Iași. De pildă, pe baza imaginilor sale, polițiștii îl caută pe un șofer care a intrat pe contrasens, fix în fața tramvaiului.
Emilian Râpanu, vatman: „Mi-am luat cameră de bord tocmai ca să mă protejez”
Reporter: Ați surprins des nereguli în trafic?
Emilian Râpanu, vatman: „În fiecare zi, nu le putem număra.”
Reporter: A cerut poliția imaginile, au început anchete?
Emilian Râpanu, vatman: „Da, pe imaginile mele."
Și un instructor auto a surprins, cu camera de bord, încălcări ale Codului Rutier. De pildă, pe un șofer care schimbă banda deși are linie continuă, chiar înaintea trecerii de pietoni. A rămas fără permis după ce imaginile au ajuns la polițiștii rutieri.
Potrivit proiectului de lege aflat în dezbatere publică la MAI, anchetatorii vor putea da sancțiuni doar în baza imaginilor primite de la martori, persoane fizice sau chiar autorități locale, administratori ai drumului.
Raul Neneștean, instructor auto: „S-ar simplifica puțin procedura, poliția ar putea lua măsurile legale vizionând imaginile respective."
Sunt incluse camerele video publice și private
Astfel, polițiștii ar urma să aibă acces la camerele de supraveghere video din localități, publice sau private, astfel încât să poată primi dovada încălcării regulilor.
Florin Țugui, administrator grup Facebook/Radar Iași: „De multe ori poliția rutieră m-a rugat să îi punem în legătură cu persoanele care au surprins infracțiuni în trafic."
Alexandru Popa, direcția rutieră IGPR: „Inițiativa a venit ca urmare a mai multor solicitări din partea cetățenilor, din partea opiniei publice."
Potrivit noilor propuneri, odată ce un șofer este depistat beat la volan, și repetă episodul într-un interval de cinci ani, perioada de suspendare a dreptului de a conduce crește de la 90 la 120 de zile.
Oana Baciu, Asociația pentru Protecția Victimelor Accidentelor Rutiere: „Sunt foarte mulți ani de când România plătește tribut zilnic, în sensul în care vorbim de cinci morți pe zi. Suntem pe locul 1 în Europa cu această cifră."
În plus, potrivit aceluiași proiect, orice doctor care constată că un conducător auto are capacitatea psihologică afectată, îl va trimite la un psiholog pentru evaluare, indiferent de timpul trecut de la ultimul consult.
Pe de altă parte, dacă acum testarea șoferului în mașina căruia polițistul găsește recipiente cu alcool este facultativă, conform proiectului aflat în dezbatere, măsura devine obligatorie.