Consumatorii care trebuie să depună declaraţia pe proprie răspundere, pentru a beneficia de plafonarea preţului la energie
Facturile la energie care întârzie mai multe luni vor putea fi plătite în rate. Autoritatea din Domeniul Energiei pregătește un nou regulament, pentru ca din ianuarie consumatorii să poată plăti eșalonat, dacă se adună sume mari.
Măsura nu a mai fost inclusă de politiceni în legea care intră în vigoare luna viitoare. Între timp, cei care trebuie să depună o declarație, pentru a beneficia de prețuri plafonate, găsesc modele pe site-ul ANRE.
În plus, joi, în cadrul unei ședințe extraordinare, câțiva furnizori au anunțat Autoritatea că au pregătit deja propriile variante de declarații.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Pentru a beneficia de prețul plafonat din ianuarie cererea trebuie depusă în această lună.
Sunt trei categorii de consumatori care beneficiază de plafonul de 68 de bani pe KWh fără nicio limită de consum, însă numai dacă depun declarație și cerere la furnizorii de care aparțin.
Este vorba despre cei care folosesc aparate medicale, familiile cu trei copii și familiile monoparentale care au copii în îngrijire.
Dacă sunteți în una dintre aceste situații, puteți găsi model de cerere și declarație pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei.
Atenție, după ce completați aceste documente, trebuie să le trimiteți furnizorului, nu către ANRE. În plus, unii furnizori au publicat deja propriile modele și chiar pot fi completate direct pe site-urile companiilor. În cazul în care nu găsiţi, luați legătura direct cu furnizorul. Datele de contact sunt de obicei scrise pe factură.
Declarațiile să fie transmise electronic
Laurențiu Urluescu, AFEER: „Recomand să folosiți canale alternative, respectiv mail sau platformă online și să evitați să vă duceți la centre de relații cu clienții, că s-ar putea să fie aglomerație. Dacă faceți pe mail, arhivați mailul. Dacă se întâmplă ceva, să puteți dovedi că ați trimis.”
Trebuie să depună declarație și cerere, dacă se încadrează în limitele de consum și vor preț plafonat, și consumatorii care au mai multe locuințe, însă nu toți. Furnizorii aplică automat plafonul la adresa care apare și în actul de identitate. Așadar, trebuie să depună declarație doar cei care vor să beneficieze de prețul plafonat la altă adresă.
Zoltan Nagy, vicepreședinte ANRE: „După CNP putem să verificăm dacă un client are contract cu unul sau mai mulţi furnizori, vom identifica aceste cazuri, vom comunica furnizorilor care sunt vizaţi lista clienţilor care sunt în această situație, furnizorii vor comunica cu clientul - o să întrebe la ce loc de consum vrea aplicarea plafonării.”
Legea care va intra în vigoare de la 1 ianuarie nu conține și ideea avansată inițial de politicieni, ca cei care primesc facturile cu întârziere și cu sume mari de plată să le poată achita în rate. ANRE pregăteşte un nou regulament de furnizare în acest sens, care ar urma să se aplice tot din ianuarie.
Zoltan Nagy, vicepreședinte ANRE: „În situația în care facturile conțin o perioadă mai lungă de o lună, la cererea clientului, furnizorul este obligat să îi permită clientului plata în rate eșalonată cel puțin pe o perioadă cât cuprinde și factura. Deci dacă factura e pe două luni, și plata, obligatoriu trebuie să fie în rate, pe două luni.”
În paralel, și companiile lucrează la propriile proceduri, pentru a le putea permite clienților plata în rate. Facturile pentru clienții Hidroelectrica de pildă sunt trimise cu întârzieri de câteva luni. Compania de stat și-a triplat numărul de clienți în ultimul an, datorită prețurilor mai mici.