Exploziile din Crevedia. Singurul martor important, un șofer al firmei, ar fi văzut foc sub una dintre cisterne
Operațiunea de golire a ultimelor două cisterne de la Crevedia, în care mai era combustibil, s-a încheiat joi seară.
Totodată, întreaga zonă a fost verificată de jandarmi, care au căutat pe câmpuri resturi proiectate de suflul deflagratiilor până la un kilometru depărtare.
La fața locului rămân în continuare, pentru supraveghere, o autospecială de stingere și o ambulanță SMURD.
La cererea procurorilor, o firmă specializată a început golirea ultimelor două cisterne în care mai era combustibil. Întreaga zonă a fost verificată de jandarmi care au căutat pe câmpuri resturi proiectate de suflul deflagrațiilor până la un kilometru depărtare.
Două cisterne, care nu au fost afectate de exploziile sucesive de sâmbătă seara ori de incendiile care au urmat, au îngreunat cercetarea la fața locului. Una era încărcată cu gaz, celalată cu gaz lichefiat, așa că riscul de explozie era în continuare ridicat.
Procurorii Parchetului General au apelat la o firmă specializată din Ploiești cu acreditări și experiență în domeniu. Operațiunea a fost una extrem de riscantă, tocmai de aceea a fost impus un perimetru de siguranță.
După golirea completă, cele două cisterne vor fi supravegheate atent și se vor face măsurători continue. Abia în momentul în care aparatele vor confirma categoric că nu mai există niciun risc de explozie, zona va fi declarată sigură și eventual deschisă pentru populație.
Până atunci, procurorii au verificat cu atenție în preajma stației GPL. În ajutor i-au chemat pe jandarmi.
Resturile de cisternă și de instalații împrăștiate în urma celor două explozii au fost strânse bucată cu bucată și duse la remat. Acolo vor fi puse sub sechestru pentru a fi ulterior valorificate ca deșeu pentru recuperarea eventualului prejudiciu.
Cele mai importante resturi – de la instalațiile folosite cel mai probabil la transvazarea gazului lichid petrolier, inclusiv componente ale pompei de transvazare și bucăți de furtun – au fost ridicate de specialiștii de la INSEMEX și duse în laboratorul de la Petroșani pentru expertiză.
Dumitru Chisăliță, presedintele Asociației Energia Inteligentă: „Încărcarea acestor cisterne se face prin intermediul unor echipamente tehnice speciale, în stații speciale. Există o contorizare exactă a cantității de substanță care se introduce, pentru care se plătesc accize specifice. Descărcarea din aceste cisterne se face tot așa prin niște contoare astfel încât să se stabilească exact cantitatea de combustibil care e vândut la un moment dat.
Rezervoarele au două racorduri. Unul contorizat și practic trebuie folosit în sitația în care se descarcă din cisternă, fie că vorbim de descărcări la un consumator sau depozite intermediare. Și există un alt racord prin care se încarcă sau în situație de avarie se poate folosi. Când se realizează transferul dintr-o cisternă în alta se face acest racord necontorizat, ceea ce ridică două probleme, una de siguranța acestui transport și alta de calitatea sau modul în care se poate urmări accizarea acelui produs, dar și de calitate.”
Singurul martor important de până acum, susțin anchetatorii, ar fi unul dintre șoferii firmei care se afla în seara fatidică în curtea platformei GPL. Acesta ar fi povestit că ar fi văzut foc sub una dintre cisterne.
Dumitru Chisăliță, presedintele Asociației Energia Inteligentă: „GPL are densitatea mai mare ca aerul. Spre deosebire de metan, el se lasă pe jos și are tendința de a curge potrivit curenților de aer, până la zeci sute de metri chiar mai mult. Și în orice areal unde a ajuns propanul, dacă avem o cantitate scursă suficient de mare poate fi un potențial declanșator de incendii.”
Ceilalți doi șoferi au fost răniți în urma primei explozii și sunt internați. Unul este în stare gravă, cu arsuri pe 90 la sută din suprafața corpului, iar celălalt are arsuri pe mai puțin de jumătate din corp.