EVALUAREA NATIONALA 2012: Subiectele la Limba si Literatura romana
Evaluarea nationala a inceput luni cu proba de limba si literatura romana, notele de la examen urmand sa conteze la admiterea in liceu.
Iata subiectele la limba si literatura romana:
Subiectul I
Citeste, cu atentie, textul urmator:
“Dan alese cel mai sigur leac impotriva propriei emotii: sa traiasca emotia altora. Adica sa citeasca pana ii va cadea cartea din mana, pana cand ii va cadea capul pe perna, pana cand ii vor cadea, grele, pleoapele. Cartea il duse in Evul Mediu, printre dueluri si cavalcade; era o carte pe care o mai citise de cateva ori, era una dintre marile carti ale copilariei si recitea cu disperare paginile cele mai frumoase, dar fara sa-si dea seama, si fara sa stie cum si cand, se pomenea in grote infricosatoare, amenintat de bezna si gheata, si trebuia sa-si stranga pleoapele pana la durere petru a regasi castelul cu oglinzi si lumini amenintatoare…..” (Constantin Chirita, Ciresarii, vol. I)
A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Noteaza cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: leac, infricosatoare, crezuse. 6 puncte
2. Explica rolul semnului exclamarii in secventa: Asta-i! 6 puncte
3. Selecteaza un epitet si o enumeratie din text. 6 puncte
4. Numeste doua moduri de expunere utilizate in textul dat. 6 puncte
5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte (3-5 randuri), semnificatia secventei: “Cartea il duse in Evul Mediu, printre dueluri si cavalcade; era o carte pe care o mai citise de cateva ori, era una dintre marile carti ale copilariei si recitea cu disperare paginile cele mai frumoase…”. 6 puncte
B. Redacteaza o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa-ti prezinti opinia despre mesajul fragmentului din Ciresarii, de Constantin Chirita. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
- sa formulezi o opinie despre mesajul fragmentului dat;
- sa sustii opinia formulate prin doua argument potrivite, valorificand textul dat;
- sa ai un continut adecvat cerintei;
- sa respecti limitele de spatiu indicate.
Subiectul al II-lea
Citeste, cu atentie, textul urmator:
“De Craciun mi-am facut cadou un e-book. (…) Cred ca am fost victima publicitatii si a usurintei cu care poti cumpara acest model. Dar cu proxima ocazie imi voi procura si dispozitivul rival (…), care-mi va da acces la cartile franceze sau romanesti.
Am facut cumparatura, sfidand avertismentele amicilor mei care aratau cel mai mare dispret pentru acest tip de lectura. (….) Au dreptate, intr-un anumit fel, cei care m-au dispretuit fiindca mi-am cumparat e-bookul. (…) Dar nu pot sa spun ca au in intregime dreptate. (…) E usoara cat cea mai usoara carte de buzunar. Ecranul, citit la lumina reflectata ca orice pagina, este extreme de lizibil. Nu luceste, poti tu potrivi dimensiunea caracterelor. (…)
Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii….” (Ion Vianu, Kindle, in revista Dilemateca)
A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte referitoare la textul dat:
- numele autorului;
- un dezavantaj al e-bookului;
- un avantaj al e-bookului. 6 puncte
2. Scrie titlu articolului din care este extras fragmentul si denumirea publicatiei in care a aparut. 6 puncte
3. Noteaza litera corespunzatoare raspunsului corect:
Propozitia subordonata din fraza “Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii” este:
a. atributiva;
b. predicativa;
c. subiectiva. 6 puncte
4. Precizeaza valoarea morfologica si functia sintactica pentru fiecare dintre cuvintele subliniate in text: ma, cuvintelor, sa stiu. 6 puncte
B. Alcatuieste o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa evidentiezi trasaturile unui coleg/ prieten pasionat de lectura. 12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
- sa prezinti doua trasaturi ale colegului/ prietenului pasionat de lectura;
- sa utilizezi doua imagini artistice diferite in descrierea colegului/ prietenului;
- sa ai un continut adecvat cerintei;
- sa respecti limitele de spatiu indicate.
EVALUAREA NATIONALA 2012: BAREMUL DE CORECTARE LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA
Proba a inceput la ora 9:00, iar accesul elevilor in sali a fost permis pana la 8:30.
Centrul National pentru Evaluare si Examinare a elaborat zece variante de subiecte, in conformitate cu programa pentru evaluarea nationala la clasa a VIII-a si cu modelul evaluarilor internationale. Subiectele au un nivel mediu de dificultate si permit rezolvarea in 120 de minute.
Elevii au fost supravegheati video.
Supravegherea a fost asigurata, pentru fiecare sala, de doi asistenti, cadre didactice de alta specializare decat cea corespunzatoare disciplinei la care se sustine proba, proveniti din unitatea de invatamant in care are loc examenul.
Fiecare sala de examen a fost dotata cu camere de supraveghere video, conform ordinului de ministru care prevede obligatia comisiilor judetene de organizare a evaluarii nationale de a asigura camere de supraveghere video functionale in salile de clasa din unitatile de invatamant in care se desfasoara probele.
Evaluarea lucrarilor este facuta de catre doi profesori din unitatea respectiva de invatamant, de regula unitate scolara cu personalitate juridica. In cazul in care nu exista cate doi profesori la disciplinele la care se sustine evaluarea nationala, va fi solicitat un cadru didactic din cea mai apropiata unitate de invatamant. Evaluarea lucrarilor se face cu respectarea stricta a baremului unic de evaluare si de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordandu-se 90 de puncte pentru raspunsurile corecte si complete si 10 puncte din oficiu.
Dupa evaluare, fiecare profesor stabileste nota prin impartirea la 10 a punctajului obtinut de elev, fara rotunjire si o trece pe lucrare. In cazul in care diferenta dintre notele celor doi evaluatori este de cel mult un punct, se calculeaza si se trece pe lucrare nota finala, calculata ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de cei doi profesori evaluatori.
MECTS interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la elevi, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul elevilor, fonduri care au ca destinatie asigurarea meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unitatile de invatamant sau din centrele zonale de evaluare.
Evaluarea nationala la clasa a VIII-a va continua marti, 26 iunie, cu proba la limba si literatura materna, si miercuri, 27 iunie, cu proba de matematica.
Afisarea primelor rezultate este programata vineri, 29 iunie (pana la ora 14.00). In aceeasi zi, in intervalul orar 14.00-18.00 pot fi depuse contestatiile, care vor fi solutionate in zilele de 30 iunie si 1 iulie. Afisarea rezultatelor finale (dupa contestatii) va avea loc in data de 2 iulie.
Evaluarea nationala se desfasoara, anual, intr-o singura sesiune. Media de admitere in liceu va fi calculata ca medie artimetica dintre media notelor de la evaluare si media generala a anilor de gimnaziu.
Structura anului scolar 2012-2013. Cand incepe scoala, programul vacantelor si examenelor