Elevii români nu înțeleg ce citesc și au probleme de concentrare, dar se pricep să lucreze pe calculator
Deși în general nu înțeleg ce citesc și au probleme de concentrare, copiii momentului se pricep să lucreze pe calculator.
Mai mult de jumătate dintre elevii care fost testați, în privința abilităților digitale, au demonstrat că știu să folosească un computer și să găsească răspunsuri pe Internet.
Și mai interesant este că au învățat în general singuri toate aceste lucruri. În școli, dobândesc mai mult competente tehnice.
Fată: “În ultima perioada am folosit telefonul destul de mult, vreo 8 ore pe zi, pentru documentare, proiecte, să iau informații, rețele de socializare - oarecum am învățat”.
Iar despre cât de bine se descurcă această generație în online vorbește și un studiu la care au participat 3.000 de elevi. Rezultatele arată că se pricep să caute și să înțeleagă informațiile pe care le găsesc pe net. În schimb, își crează mai greu propriul conținut digital, de exemplu prin limbaje de programare. În funcție de ciclul de învățământ participanții au primit câteva zeci de întrebări.
65% dintre cei chestionați au reușit să obțină un punctaj peste medie, adică șțiu să folosească aplicățiile de pe calculaor, să găsească informații pe Internet și să le analizeze. Pe scurt, utilizează tehnologia suficient de bine, încât să o facă pe cont propriu, fără să fie ghidați.
Evoluțiile în competențele de literație digitală apar odată cu clasa a 5-a - când elevii încep să participe la orele de informatică. Vorbim oricum de generația care a învățat să își găsească independent informații pe Internet și care reușește să navigheze pe rețelele sociale și să înțeleagă mai ușor informațiile primite în format digital.
Rezultatele acestor chestionare sunt total diferite de cele în care a fost analizat nivelul de analfabetism funcțional, unde stăm prost. Ceea ce arată, după cum spun specialiștii în educație că sistemul de predare din școli este depășit.
Marian Stas, expert în educație: „Învățarea pe de rost, memorarea eludează sau omite piesă esențială - și anume exercițiul gândirii logice, aspectele esențiale de logică, pe care, dacă nu le stăpânesc, n-am cum să fiu alfabetizat funcțional. Este nevoia clară de reinventare a felului în care elevii învață să scrie, să socotească, să citească, să gândească, șamd.”
La școală există inclusiv opționalul de „competență în mass media” - care își propune chiar educarea digitală a copiilor.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Opționalul este ales de către foarte puțini elevi. Vom avea disciplină ‘Eduacație pentru viață’, care include mai multe module, și, dacă specialiștii vor consideră oportun, vor include și un modul de educație mass-media.”
În toată țară sunt în jur de 200 de profesori instruiți să predea competențe de literație digitală elevilor, adică să îi învețe inclusiv cum să se comporte online.