Elevii romani au probleme de citire. S-au clasat sub media mondiala la testul PISA 2012
Elevii romani se afla pe locul 45 din 65 de tari in urma testului PISA din 2012, rezultatele obtinute de ei fiind sub media mondiala.
Cele trei domenii evaluate sunt matematica, citire/lectura si stiinte. La testul PISA din 2009, Romania a ocupat locul 49 din 65 de tari participante, iar in 2006 a fost pe pozitia 47 din 57.
Scorul mediu inregistrat de elevii romani la ciclul de testare PISA 2012 este 445 de puncte la matematica, 438 la citire/lectura si 439 la stiinte. Comparativ, media tarilor OECD este de 494 puncte la matematica, 496 la citire/lectura si 501 la stiinte, precizeaza Ministerul Educatiei, citand date din raportul Secretariatului pentru educatie al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD).
La matematica, de pilda, rezultatele elevilor romani din 2012 sunt comparabile cu cele ale elevilor din state precum Turcia, Cipru, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Bulgaria si Chile. Performantele elevilor romani sunt mai bune decat ale elevilor din Malaezia, Muntenegru, Costa Rica, Kazahstan, Mexic, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Iordania si Argentina, dar sub cele ale unor tari precum Serbia, Grecia, Rusia, Israel, Croatia, Slovacia, Lituania, Ungaria, Letonia sau Italia.
La citire/lectura, scorul Romaniei este comparabil cu cel al unor tari precum Serbia, Emiratele Arabe Unite, Chile, Thailanda, Costa Rica sau Bulgaria. Elevii romani au obtinut, la acest domeniu, rezultate peste ale celor din Mexic, Muntenegru, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Columbia, Iordania, Malaezia, Indonezia si Argentina, dar mai slabe decat ale participantilor din Cipru, Slovacia, Rusia, Turcia, Grecia, Lituania, Slovenia, Islanda, Suedia si Croatia.
La testarea PISA 2012, care a avut ca domeniu principal matematica, au fost evaluati, in luna martie a anului trecut, 5.250 de elevi de 15 ani din gimnaziu si liceu, respectiv cate 35 din 178 de scoli aflate in 40 de judete si Bucuresti.
Scolile au fost selectate de catre Consortiul PISA, conform procedurilor de esantionare internationale, iar elevii au fost selectati aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic dedicat, astfel incat sa alcatuiasca, conform cerintelor acestui studiu comparativ international, un esantion national reprezentativ pentru reteaua scolara din Romania, a precizat Minsiterul Educatiei.
Testarea propriu-zis, care a avut durata de doua ore, a continut atat itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme in situatii autentice ce pot fi intalnite in viata adulta (in pondere de 75%), cat si de citire sau lectura (15%) si stiinte (10%).
La nivel international, la PISA 2012 au participat 65 de tari OECD si tari partenere.
PISA este o evaluare standardizata international, proiectata impreuna de catre tarile participante. Romania participa la aceste testari din 2000.
Standardele tehnice PISA impun ca administrarea instrumentelor de evaluare sa fie complet externa scolilor participante, realizata de administratori de test formati la nivel national, pe baza unui manual de proceduri.