Educația financiară se face de acasă. Când încep românii să vorbească despre bani cu copiii lor
Părinții din România vorbesc din ce în ce mai des cu copiii lor despre bani, iar cei care își permit îi răsplătesc atunci când fac lucruri bune. Așa încearcă să îi învețe valoarea banului.
La rândul lor, cei mici au pușculițe și își folosesc economiile ca să își cumpere singuri lucrurile dorite. Totuși, România este pe ultimul loc din Uniune la capitolul educație financiară.
Maria este în clasa pregătitoare și știe deja câte ceva despre bani. Părinții o motivează să facă în casă lucruri potrivite pentru vârstă ei după care o răsplătesc iar fetiță își ține banii la pușculiță.
Maria: „Vreau să-i păstrez pentru a-i folosi să mă dau în tiribombe”.
Tatăl Mariei: „Primește răsplată pentru ceea ce face, și ea și frățiorii, au portofele, au pușculițe, țin banii și cumva e util, acasă învață chestia asta, la scoală deocamdată nu. Chestiile basic, să strângă la masa după ce mănâncă, să strângă lucrurile unde se joacă, lucrurile astea sunt răsplătite, trebuie să facă ceva petru tiribombe, cum zicea. La locul de joaca e 60 de lei intrarea și trebuie să și-o plătească”.
Românii, tot mai interesați de educația financiară a copiilor
Tot mai mulți părinți vorbesc cu copiii lor despre bani. Potrivit unei cercetări Cult Research, 46% dintre adulți consideră că prima discuție despre bani ar trebui să aibă loc între 7 și 10 ani, în timp ce 24% o amână între 11 și 14 ani.
Reporter: „Care e bugetul pentru recompense?”
Mamă: „Sunt sume modice, începând de la 1 leu până la 5 lei dar pe el îl stimulează. Strânge toți banii, e foarte conștiincios. Deocamdată nu a făcut nimic cu ei, el vrea să își ia o mașină foarte scumpă, i-am zis când vă fi mare, daca strânge el 70% din sumă, punem noi restul”.
Același studiu arată că majoritatea părinților cu fete și băieți între 12 și 14 ani le asigură un buget lunar mai mic de 300 de lei. Este important să îi invățăm și cum să îi drămuiască, spun psihologii.
Reporter: „Cum putem să îi responsabilizăm cu bani?”
Liliana Cristea, specialist în psihologie financiară: „Dându-le bani și explicandu-le modalitatea prin care se feliază o suma de bani. Să-i învățam că o parte din bani trebuie să-i păstreze pentru o vacanță, o sumă e ok să o cheltui pentru ceva ce-ți dorești foarte tare, să-i învățam să strângă bani”.
Noțiuni despre bani au început să fie introduse și la școală. În clasa a 8-a de exemplu, elevii fac educație economico-financiară.