După pandemie, războiul din Ucraina a schimbat obiceiurile românilor de a cumpăra online
După pandemie, războiul din Ucraina schimbă obiceiurile de consum ale românilor pentru cumpărăturile online. Oamenii vor ca pachetele comandate să ajungă la ei cât mai repede.
Dacă nu au bani suficienți, nu cumpără mai puțin, ci preferă plata în rate. Și pentru că au început vacanțele și s-au deschis terasele, comandă articole din categoria modă și auto și telefoane mobile.
În prezent, comanda unei tranzacții online este în medie de 55 de euro. Cele mai multe plăți se fac cu cardul, dar sunt căutate și acele opțiuni care permit plata în rate: 5 la sută din totalul comenzilor unuia dintre cei mai mari retaileri online din țară sunt achitate astfel.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Iulian Stanciu , director executiv: „Imediat cum a început războiul s-a văzut un impact emoțional asupra oamenilor și a scăzut cererea în special, de bunuri de folosință îndelungată, oamenii au spus – stai să vedem ce se întâmplă. Odată ce a dispărut partea –s-a mai atenuat, după o lună, o lună și jumătate , oamenii și-au reluat obiceiurile. Impactul inflației se simte, dar consumul a funcționat bine".
Jumătate dintre comenzi ajung în centrele de unde pot fi ridicate direct de clienti, iar 60% dintre cererile de retur se fac tot prin intermediul acestor puncte. Costurile sunt mai mici, se consumă mai puțin carburant, iar un curier ajunge să transporte zilnic și 500 de colete.
Rămân însă probleme referitoare la aprovizionarea cu produse din China, în special în zonele unde este lockdown și producția este oprită. De partea cealaltă, odată comandate, românii vor să primească produsele cât mai repede.
Mihai Pătrașcu, antreprenor EVOMAG: "Am trimis televizoare de mai mici dimensiuni, dar clientul a cumpărat si electrocasnice mici – uscătoare de păr sau produse care sunt nu neapărat de utilizare îndelungată, dar au nevoie de ele atunci".
Andrei Radu, specialist Ecommerce: "Vor livrări ultra rapide, dacă se poate livrare în acceași zi și apelează la servicii de livrare rapid, să îi ajungă produsul repede. În vest, nu se întâmplă chestiunea aceasta pentru că acolo piața s-a dezvoltat cu timpul și livările acolo sunt destul de scumpe".
Oamenii comanda acum alte categorii de produse față de perioada pandemiei.
Tudor Manea, CEO EMAG: "S-au deschis terasele, își comandă foarte multe fashion, articole de beauty, telefoane mobile pentru a avea mobilitate. Categoria de auto a explodat acum!"
Mii de produse pleacă zilnic numai dintr-un singur depozit, în toate colțurile țării. Cele mai vândute în perioada aceasta sunt trotinetele și bicicletele electrice. Peste o mie de bucăți sunt comandate lunar numai dintr-un magazin.
Tot aici sunt aduse la service si trotinetele care au probleme. Lunar sunt reparate pentru 500.
Teodor Constantin, manager service trotinete electrice: "Probleme sunt comune legate de pene, din cauza obiectelor care intră în cauciuc, în cameră, probleme mecanice și probleme electrice, legate de baterii. O reparație poate dura două ore sau poate dura 2 zile sau o săptămână".
Piața cumpărăturilor online a încheiat anul 2021 cu un volum de 6, 3 miliarde de euro, iar pentru anul acesta este estimată o creștere între 5 și 10 procente.