Două nave olandeze „Damen” pentru misiuni de salvare și stingerea incendiilor vor intra în Flota României
Pompierii vor avea în dotare până la finalul anului viitor două nave pentru misiuni de salvare şi stingerea incendiilor pe mare.
Este vorba despre ambarcațiuni cu dotări de ultima generaţie de peste 40 de milioane de euro pe care olandezii de la Damen le vor proiecta şi construi în Galaţi şi Brăila. Întâmplător sau nu, contractul a fost semnat cu o zi înainte de vizită în România a premierului olandez și cu două luni înainte de votul decisiv pentru aderarea României la spaţiul Schengen. Unii politicieni din Ţările de Jos însă se opun acestui demers, potrivit unor surse parlamentare.
Iată cum vor arăta primele nave de intervenție ale IGSU. Acestea vor intra în dotarea Detașamentului de Pompieri din portul Constantă, iar olandezii de la Damen trebuie să le construiască până la finalul anului 2023. O condiţie esenţială, pentru că banii provin din fonduri europene.
Raed Arafat, secretar de stat în MAI: „Amândouă sunt nave de cautare-salvare, ambele sunt cu capabilităţi de a recupera persoane şi pot avea la bord 50 de supravieţuitori ,2 sau 4 pacienţi critici sau până la 12 pacienţi necritici pe tărgi, iar una din ele e nava clasificată ca nava de intervenţie de pompiei. Înseamnă că are capacitate mare de stingere cu apă şi dacă e nevoie de apă şi spumă.”
Cele două vase de tip "Stan Patrol 5009" sunt proiectate să reziste la o furtună de gradul 7 cu valuri de 9 m şi pot să atingă 22 de noduri. Ambele au heliport şi bărci de salvare dar pot lansa şi drone de recunoaştere. Nava care va acţiona şi la incendii pe mare, poate pompa peste două tone de apă pe oră. Amândouă vor fi construite la noi în ţara de romani.
Jan Wim Dekker - vicepreședintele Damen Group: „După cum știți Damen este o companie olandeză, dar cu rădăcini puternic românești. Suntem aici de peste 30 de ani și începând de azi jumătate din angajații noștri sunt români.”
În acest moment țara noastră nu are nici o navă de stingere a incendiilor izbucnite pe platforme petroliere maritime.
E.S. Roelof Sander van Ees, Ambasadorul Olandei în România: „Acest proiect merge mână în mână cu toate pregătirile pe care România le face în dezvoltarea resurselor de gaze şi petrol în Marea Neagră, un proiect care va întări independența energetică a României și va debloca o creștere economică substanțială.”
Damen este gata să livreze alte două nave către poliţia de frontieră care au costat 26 de milioane de euro.
Chiar dacă oficialii romani nu o spun deschis, semnarea contractului cu firma olandeză Damen ar putea cântări mult peste două luni când Ţările de Jos vor vota pentru aderarea României la Spaţiul Schengen. Mâine chiar premierul Olandei vine în vizită în România. Încă din 2011 Comisia Europeană a recomandat Consiliului Uniunii Europene să aprobe aderarea României și Bulgariei la Spațiul Schengen, însă Olanda s-a opus.