Dependenți de mașină: bucureștenii dezvăluie ce i-ar face să renunțe la autoturism
Săptămâna Europeană a mersului pe jos şi cu bicicleta a fost sărbătorită în cea mai aglomerată Capitală din Europa în maşină.
Dacă în alte oraşe de pe continent oamenii chiar renunţă la autoturismele personale şi aleg transportul alternativ, în Bucureşti, cei mai mulţi spun că nu au alte opţiuni, pentru că orice drum de jumătate de ora cu maşina durează cel puţin o ora cu RATB-ul.
Cu greu am găsit un bucureştean care să nu fie dependent de maşină. Ioan s-a lăsat de doi ani de acest obicei. Cu rucsacul în spate mereu, bate zilnic cu pasul cel puţin 10 kilometri şi toceşte o pereche de adidaşi la fiecare două luni. De ce? În primul rând că să-şi reducă din cheltuieli, apoi pentru sănătate şi mai ales pentru a câştigă mai mult timp.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Ioan Dănălache: ”Fac asta susţinut, adică dacă plouă un pic, nu mă duc în parcare să iau maşina, ci îmi iau o pelerină pe mine şi am rezolvat problema. Nu mai aştepţi atât în trafic, dispare şi starea aia de nervozitate. Cât mergi cu metroul poţi să citeşti o carte. Suntem departe de a fi un oraş prietenos cu oamenii, oraşul Bucureşti este construit numai şi numai pentru maşini."
Şoferii fac peste 1,6 milioane de drumuri pe zi, în Capitală, potrivit unui studiu realizat acum doi ani de Banca Mondială. 83% dintre distanţele pe care le parcurg sunt însă mici, sub 10 kilometri, iar 2 din 5 drumuri sunt chiar sub 4 kilometri. De ce nu renunţă totuşi la maşini, deşi pierd tot mai mult timp, în ambuteiaje?
Târără: "Am permis de doi ani şi înainte mergeam cu transportul în comun şi e groaznic."
Șofer: "Aş renunţa la maşină dacă ar exista linii preorăşeneşti bine organizate, la ore normale. Din păcate, o ora dimineața şi o ora după-amiază este dedicată traficului."
Studiile arată că 13% dintre bucureşteni şi-ar lasă maşinile acasă dacă autobuzele şi tramvaiele ar parcurge traseele cu 10 minute mai repede. Un sfert ar folosi transportul în comun, dacă întârzierile s-ar micşora cu 20 de minute.
Când sunt întrebaţi unde-şi parchează maşinile, peste jumătate spun că pe drum şi foarte puţini vorbesc despre parcări cu plata, organizate. Asta şi pentru că primăriile nu dezvoltă aşa ceva.
Staţia de Metrou IMGB, unde sute de oameni în fiecare dimineaţă vin şi îşi parchează maşinile pe unde apucă pentru a lua metroul şi a pleca în toate colţurile oraşului de aici. Ei bine, autorităţile nu s-au sinchisit de ani de zile să le asigure un loc civilizat de parcare.
Culmea este că studiul Băncii Mondiale stă la baza Planului de Mobilitate Urbană Bucureşti-Ilfov, aprobat de Primărie. Până acum, nicio măsură recomandată de acest studiu, privitoare la trafic, nu a fost pusă în practică. Bucureştiul rămâne, conform indicelui de trafic Tom Tom, al cincilea cel mai prost oraş din lume la acest capitol. Un şofer pierde în medie 57 de minute pe zi în aglomeraţie, adică 218 ore pe an.