Cum va arăta noua magistrală de metrou spre Jilava. Peroanele stațiilor ar urma să aibă porți automatizate
Metroul din București urmează să fie extins și în Ilfov. Patru linii subterane sunt în proces de licitație sau de atribuire pentru prelungirea lor spre comunele din apropierea Capitalei.
Este vorba despre Jilava, Berceni, Otopeni și Pantelimon. Deocamdată, toată povestea este în faza de planuri, până în 2030. Doar proiectarea ar putea dura câțiva ani.
Planul de extindere a rețelei subterane din București prevede începerea construcțiilor la patru linii de metrou.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
În primul rând, este vorba de linia M6, de la Gara de Nord spre Otopeni. Linia de metrou M5, din Drumul Taberei, se extinde de la Eroilor doar până în Pantelimon, zona Iancului.
Linia M4 ar trebui să lege Capitala de Gara Progresul din Jilava. Iar M2, de la Berceni, se va extinde peste centură, spre comuna Berceni din județul Ilfov.
Linia M6: Gara de Nord - Otopeni
Linia M5: Eroilor – Piața Iancului
Linia M4: Gara Progresul
Linia M2: Berceni – Comuna Berceni
Din cele 4 linii, cea mai avansată este M6, însă numai pe jumătate, până la Aeroportul Băneasa, pentru care a fost lansată licitația. Cealaltă bucată este prinsă într-un memorandum semnat de guvern și nu are lansată nicio licitație.
Pentru linia M5, Ministerul Transporturilor a semnat deocamdată un contract de proiectare. Lucrarea de proiectare va costa 18 milioane de euro și ar urma să se termine în 2025, însă ministerul speră să reușească în doar 2 ani. Abia după asta se va face licitația de execuție.
Pentru linia M4 a fost avizată documentația de urbanism. Noua linie ar urma să traverseze sectoarele 1, 4 și 5 până a ajunge în comuna Jilava.
Proiectul propune și o stație Park&Ride cu 180 de locuri, conectată la STB și CFR. Planurile sunt destul de ambițioase și ar putea fi finanțate cu bani europeni prin PNRR.
Vitalie Cojocari: ”Așa arată în planuri stațiile liniei de metrou spre Jilava. Inedite sunt aceste porți automatizate, ele nu există în nicio alt statițe de metrou din București. Funcționează simplu. Trenul oprește în dreptul lor, iar porțile se deschid împreună cu cele ale garniturii. Reprezintă o investiție mai mare, dar pasagerii nu vor mai ajunge pe șine voit sau din greșeală".
Pentru prelungirea liniei M2 spre comuna Berceni din Ilfov, luni a fost semnat între Consiliul Județean Ilfov, Metrorex, Primăria Sectorului 4 și Ministerul Transporturilor un acord. Proiectul este în faza de inițiere și deocamdată nu are un studiu de fezabilitate.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat Ministerul Transporturilor: ”Există o strategie la Ilfov să extindem metroul către centură, dincolo, pentru intermodalitate cu trenul. Pentru a stopa numărul de mașini să intre în București. Vor fi 3-4 ani de execuție pentru fiecare tronson".
Pentru asta este nevoie de licitație și de o companie serioasă care să muncească pe fiecare linie în parte. Strategia de dezvoltare a zonei metropolitane și de extindere a metroului din București în Ilfov a fost gândită până în 2030. Cei din Ministerul Transporturilor spun că asta nu înseamnă că o să avem toate liniile terminate până atunci.
Metroul din Drumul Taberei trebuia să fie gata în 3 ani, dar au trecut aproape 10 până să fie dat în exploatare.