Cum ar putea fi reparate și modernizate gările din România. Decizia anunțată de Guvern
România ar putea scăpa de rușinea gărilor scorojite care stau să cadă în multe localitatăți.
Guvernul a decis că primăriile pot contribui la repararea și modernizarea lor în parteneriat cu CFR-ul.
Ordonanța de urgență adoptată deschide calea investițiilor în transportul feroviar metropolitan, care ar ușura accesul navetiștilor către marile orașe.
Brașovului i s-a dus vestea că este un oraș frumos, dar principala lui poartă de intrare, gara, arată deplorabil.
Primăria orașului a încercat de mai multe ori să găsească soluții, dar legea nu-i permitea să investească într-un imobil care nu îi aparține. Acum, va putea.
Alin Șerbănescu, consilier la Ministerul Transporturilor: „Se oferă aceasta posibilitate autorităților locale să preia anumite obiective de infrastructură de la CFR, în special gările, dar nu numai gările, și sa le integreze în acel concept al municipiului respectiv”.
Viitoarele parteneriate între CFR și autoritățile locale vor permite dezvoltarea transportului feroviar metropolitan la care visează mai toate orașele mari ale țării.
Brașovul plănuiește o rețea de trenuri care să acopere tot județul, ba chiar să ajungă la Întorsura Buzăului, în Covasna. Una dintre linii ar lega orașul de viitorul aeroport Ghimbav.
Cătălin Frângulea, Asociația pentru Transport Metropolitan Brașov: „E vorba de nouă trasee pe care le avem astăzi în viziune, ar lega în principiu comunitațile mari urbane din jurul Brasovului, vorbim de Codlea, Râșnov, Zărnești, Predeal”.
Și în Cluj se lucrează la studiul de fezabilitate al rețelei feroviare metropolitane.
Trenurile ar urma să lege localități precum Gilău, Apahida, Jucu, Bonțida sau Baciu de Cluj-Napoca. Investiția este estimată la 75-100 de milioane de euro. Ordonanța permite finanțarea atât din bugetul local, cât și de la Ministerul Transporturilor. În plus, pot fi atrase fonduri europene.
Emil Boc, primarul din Cluj-Napoca: „Acest proiect ne va permite să creăm stații intermediare, să modernizăm stațiile existente dar și să creăm fie pasaje de cale ferată, fie stații de cale ferată, în concordanță cu nevoile orașului”.
Mii de oameni fac naveta zilnic la muncă din localitățile din jurul orașului.
Și Sibiul ar trebui sa aibă patru trasee de tren metropolitan care să lege orașul de localitățile din jur, dar și de zona industrială, aflată în plină dezvoltare.
Reprezentanții Guvernului spun că proiectele derulate în parteneriat evită birocrația care există acum între autoritățile locale și cele centrale, iar asta poate insemna timp de finalizare mai scurt.